What a Difference Immigration Law Makes: PISA Results, Migration Background and Social Mobility in Europe and Traditional Countries of Immigration
Entorf, Horst
;
Minoiu, Nicoletta
URL:
|
http://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/116
|
URN:
|
urn:nbn:de:bsz:180-madoc-1167
|
Dokumenttyp:
|
Arbeitspapier
|
Erscheinungsjahr:
|
2004
|
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe:
|
None
|
Sprache der Veröffentlichung:
|
Englisch
|
Einrichtung:
|
Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
|
MADOC-Schriftenreihe:
|
Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
|
Fachgebiet:
|
370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
|
Fachklassifikation:
|
JEL:
I20 J15 J18 O15 Z13 ,
|
Normierte Schlagwörter (SWD):
|
Europa , Australien , USA , Kanada , Neuseeland , Zuwanderung , Schule
|
Abstract:
|
The purpose of this article is to evaluate the importance of social class, migration background and command of national languages for the PISA school performance of teenagers living in European countries (France, Finland, Germany, United Kingdom, and Sweden) and traditional countries of immigration (Australia, Canada, New Zealand and the US). Econometric results show that the influence of the socioeconomic background of parents differs strongly across nations, with the highest impact found for Germany, the UK and US, whereas social mobility is more likely in Scandinavian countries and in Canada. Our empirical results imply that for students with a migration background a key for catching up is the language spoken at home. We conclude that educational policy should focus on integration of immigrant children in schools and preschools, with particular emphasis on language skills at the early stage of childhood.
|
Zusätzliche Informationen:
|
|
| Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt. |
Suche Autoren in
Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail
Actions (login required)
|
Eintrag anzeigen |
|
|