Urlaub als lebensführungsspezifisches Investitionsverhalten


Otte, Gunnar



URL: https://www.wiso-net.de/document/TJ__3b507e491c5ad...
Additional URL: https://www.researchgate.net/publication/272886380...
Document Type: Article
Year of publication: 2000
The title of a journal, publication series: Tourismus-Journal
Volume: 2000
Issue number: 4
Page range: 471-498
Place of publication: Stuttgart
Publishing house: Lucius & Lucius
ISSN: 1433-5948
Publication language: German
Institution: School of Social Sciences > Methoden d. Empirischen Sozialforschung (Gangl -2008)
Subject: 300 Social sciences, sociology, anthropology
Abstract: In der Tourismusforschung werden häufig Theoriedefizite beklagt. Dies gilt auch für die Fra-ge, wer wo und. warum seinen Urlaub verbringt. Nach einem Überblick Ober gängige Ansätze zur Erklärung von Urlaubszielwahlen wird ein integriertes theoretisches Modell präsentiert.. Dieses begreift Urlaube als langfristige Investitionen in symbolisches Kapital, das der Erlan-gung sozialer Anerkennung dient und dessen Wert mit der Lebensfohrung sozialer Akteure variiert. Im Mittelpunkt der Analysen steht daher eine Typologie differenzieller Arten der Le-bensführung. Das neuartige, theoriegeleitete Vorgehen bei der Typenbildung ermöglicht eine exakte Replizierbarkeit der Typologie und damit raum-zeitliche Vergleiche der Größe und .Verhaltensweisen einzelner Typen. Auf der Grundlage einer quantitativen Befragung wird die inhaltliche und statistische Erklärungsleistung der Lebensführungstypologie im Vergleich mit soziodemographischen Variablen demonstriert.
Translation of the abstract: Holiday Making as a Lifestyle-specific Investment Frequently, a lack of theory is lamented in tourism research. This is also true for the question of who goes on holiday where and why. After an overview of common explanatory approaches of holiday destination choices an integrated theoretical model is presented. Holidays are seen as long-term investments in symbolic capital, which serves the attainment of social approval and whose value varies with the lifestyles of the social actors involved. Central to the analyses is therefore a typology of differential lifestyles. The new and theoretically grounded way of typology construction facilitates an exact replicability of the lifestyle typology and thus time-spatial comparisons of each type's size and behaviour. On the basis of a quantitative survey the typology's sociological and statistical explanatory power is demonstrated in comparison with sociodemographic variables. (English)

Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

BASE: Otte, Gunnar

Google Scholar: Otte, Gunnar

+ Page Views

Hits per month over past year

Detailed information



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item