Essays on accounting disclosure and the use of stock price in incentive contracts


Heinle, Mirko S.


[img]
Preview
PDF
full.pdf - Published

Download (693kB)

URL: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/2997
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-29978
Document Type: Doctoral dissertation
Year of publication: 2009
The title of a journal, publication series: None
Place of publication: Mannheim
University: Universität Mannheim
Evaluator: Hofmann, Christian
Date of oral examination: 28 October 2009
Publication language: English
Institution: Business School > ABWL u. Controlling/Management Accounting (Hofmann 2008-2010)
Subject: 330 Economics
Classification: JEL: D82 D86 ,
Subject headings (SWD): Anreizsystem , Publizität , Kapitalmarkt
Keywords (English): Incentive Contracts , Disclosure , Stockbased Pay
Abstract: This thesis studies the interplay of changes in accounting disclosure and the solution to the stewardship problem. I develop theoretical models that try to explain the different decisions managers, current shareholders, and potential shareholders face. The models incorporate different interdependent aspects of the decision to disclose information, the design of contracts between current shareholders and the corporation’s management, and the aggregation of information into price. My results indicate, for example, that the different interests current and potential shareholders have leads to far reaching impacts of the disclosure of accounting information. The simple statement that more information is always better does not hold and changes of mandatory disclosure can lead to losses for different types of current investors as well as for potential investors.
Translation of the title: Aufsätze zur Veröffentlichung von Informationen des Rechnungswesens und aktienkursbasierten Anreizverträgen (German)
Translation of the abstract: Diese Arbeit untersucht die Effekte von Änderungen der Unternehmenspublizität auf das Anreizproblem zwischen Unternehmenseigentümern und dem Management. Zur Untersuchung werden verschiedene analytische Modelle entwickelt in denen die Gestaltung von Anreizverträgen, die Entscheidung über eine Veröffentlichung von Informationen des Rechnungswesens und die Aggregation dieser Informationen im Preis abgebildet werden. Die Ergebnisse legen nahe, dass z.B. die divergenten Interessen von aktuellen und potentiellen Investoren die Unternehmenspublizität beeinflusst. Darüber hinaus wird gezeigt, dass die simple Forderung nach Veröffentlichung von mehr Information schädlich für beide Arten von Investoren sein kann. (German)
Additional information:




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item