Competition under consumer loss aversion


Karle, Heiko ; Peitz, Martin


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Karle_&_Peitz_08-12.pdf - Veröffentlichte Version

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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/31642
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-316425
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2012
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Working Paper Series
Band/Volume: 12-08
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > Industrieökonomik, Wettbewerbspolitik u. Regulierung (Peitz 2007-)
MADOC-Schriftenreihe: Department of Economics > Working Paper Series
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: D83 , L13 , L41 , M37,
Freie Schlagwörter (Englisch): Contextual loss aversion , reference-dependent utility , behavioral industrial organization , imperfect competition , product differentiation
Abstract: We address the effect of contextual consumer loss aversion on firm strategy in imperfect competition. Consumers are fully informed about match value and price at the moment of purchase. However, some consumers are initially uninformed about their tastes and form a reference point consisting of an expected match—value and price distribution, while others are perfectly informed all the time. We show that, in duopoly, a larger share of informed consumers leads to a less competitive outcome if the asymmetry between firms is sufficiently large and that narrowing the set of products which consumers consider leads to a more competitive outcome.




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