Specificity of Homework Compliance Effects on Treatment Outcome in CBT: Evidence from a Controlled Trial on Panic Disorder and Agoraphobia


Cammin-Nowak, Sandra ; Helbig-Lang, Sylvia ; Lang, Thomas ; Gloster, Andrew T. ; Fehm, Lydia ; Gerlach, Alexander L. ; Ströhle, Andreas ; Deckert, Jürgen ; Kircher, Tilo ; Hamm, Alfons O. ; Alpers, Georg W. ; Arolt, Volker ; Wittchen, Hans-Ulrich



DOI: https://doi.org/10.1002/jclp.21975
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jclp.21...
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2013
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Journal of Clinical Psychology
Band/Volume: 69
Heft/Issue: 6
Seitenbereich: 616-629
Ort der Veröffentlichung: Hoboken, NJ
Verlag: Wiley Periodicals
ISSN: 0021-9762 , 1097-4679
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Sozialwissenschaften > Klinische u. Biologische Psychologie u. Psychotherapie (Alpers 2010-)
Fachgebiet: 150 Psychologie
Abstract: Objectives: Although homework assignments are an integral component of cognitive-behavioral therapy (CBT) and relate to positive therapy outcomes, it is unclear whether specific homework types and their completion have specific effects on outcome. Method: Data from N = 292 patients (75% female, mean age 36 years) with panic disorder and agoraphobia and treated with standardized CBT were analyzed with homework compliance quality and quantity for different types of homework serving as predictors for different outcome variables. Results: Quality ratings of homework completion were stronger outcome predictors than quantitative compliance ratings. Exposure homework was a better outcome predictor than homework relating to psychoeducation and self-monitoring. Conclusion: Different aspects of homework compliance and specific homework types might differentially relate to CBT outcome.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen