Mistressing Fear: Gothic, Gender and Feminism in Angela Carter’s 'The Magic Toyshop' and Margaret Mahy’s 'The Changeover'


Brosch, Hannah


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/35298
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-352980
Document Type: Final Thesis , Master's
Year of publication: 2012
Place of publication: Mannheim
University: Universität Mannheim
Evaluator: Heinz, Sarah
Publication language: English
Institution: School of Humanities > Anglistik II - Anglistische Literatur- u. Kulturwissenschaft (Juniorprofessur) (Heinz 2009-2014)
Subject: 420 English
Subject headings (SWD): Schauerroman , Kulturwissenschaften , Feminismus , Mahy, Margaret , Carter, Angela , Hexerei
Individual keywords (German): Angela Carter , Kulturwissenschaft , Märchen , Feminismus , Gender , Schauerroman , Hélène Cixous , Judith Butler , Margaret Mahy , Postmodernismus , Liebesroman , Hexerei , 20. Jahrhundert , Großbritannien , Neuseeland
Keywords (English): Angela Carter , cultural studies , fairy tale , feminism , gender , gothic novel , Hélène Cixous , Judith Butler , Margaret Mahy , postmodernism , romance novel , witchcraft , 20th century , Great Britain , New Zealand
Abstract: In modern cultural history, the gothic novel has been established as a means of expressing contemporary fears. This is made particularly clear by its depiction of gender conflicts. My thesis explores the dilemma of feminine power in two English-language gothic novels of the late twentieth century. In doing so, a feminist perspective is combined with a postmodern point of view. In postmodernity, one’s biological sex can no longer determine one’s social role. Accordingly, the traditional formula of the ‘villain-hero’ and the ‘persecuted heroine’ is applied ever more self-consciously in postmodern gothic fiction. Hence, these novels anticipate a critique of second-wave feminism which would eventually develop into feminism’s third wave. Despite its subversion, the structure of the classic gothic novel is held up in more recent works of fiction. A future analysis of the implications which these works bring on gender politics would be fruitful.
Translation of the title: Schauerromantik, soziales Geschlecht und Feminismus in Angela Carters 'The Magic Toyshop' und Margaret Mahys 'The Changeover' (German)
Translation of the abstract: In der modernen westlichen Kulturgeschichte hat sich der Schauerroman als Ausdrucksform für zeitgenössische Ängste etabliert. Dies wird vor allem an seiner Darstellung von Geschlechterkonflikten deutlich. Die Arbeit erforscht das Dilemma weiblicher Macht in zwei englischsprachigen Schauerromanen des späten zwanzigsten Jahrhunderts. Sie kombiniert dabei eine feministische mit einer postmodernen Sicht. In der Postmoderne kann das biologische Geschlecht kann nicht mehr die soziale Rolle bestimmen. Dementsprechend wendet auch der postmoderne Schauerroman die traditionelle Formel vom ‚schurkischen Helden‘ und der ‚verfolgten Heldin‘ zunehmend reflektiert an. Damit nimmt er die Kritik an der zweiten Welle des Feminismus vorweg, die schließlich in dessen dritte Welle mündete. Trotz seiner Subversion lebt die Struktur des klassischen Schauerromans auch in neueren Romanen fort. Eine anschließende Analyse der geschlechterpolitischen Implikationen dieser Werke bietet sich an. (German)

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




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Brosch, Hannah (2012) Mistressing Fear: Gothic, Gender and Feminism in Angela Carter’s 'The Magic Toyshop' and Margaret Mahy’s 'The Changeover'. Open Access Mannheim [Final Thesis]
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