Marktorientierte Unternehmensführung und ihre Erfolgsauswirkungen : eine empirische Untersuchung


Homburg, Christian ; Becker, Jan


[img]
Preview
PDF
W038_Marktorientierte Unternehmensf++hrung und ihre Erfolgswirkungen.pdf - Published

Download (403kB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/42515
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-425156
Document Type: Working paper
Year of publication: 2000
The title of a journal, publication series: Reihe: Wissenschaftliche Arbeitspapiere / Institut für Marktorientierte Unternehmensführung
Volume: W038
Place of publication: Mannheim
Publishing house: Inst. für Marktorientierte Unternehmensführung, Univ. Mannheim
ISBN: 3-89333-243-X , 978-3-89333-243-4
Publication language: German
Institution: Business School > Business-to-Business Marketing, Sales & Pricing (Homburg 1998-)
Subject: 330 Economics
Abstract: Das Konstrukt der marktorientierten Unternehmensführung ist bislang wissenschaftlich nur unzureichend untersucht worden. Aufbauend auf einer systemtheoretischen Grundlage entwickeln die Autoren ein Meßinstrument zur präzisen Erfassung der Marktorientierung auf der betrieblichen Führungsebene. Erfaßt wird der Grad der Marktorientierung verschiedener Führungsteilsysteme (z. B. des Organisationssystems, des Planungssystems und des Personalführungssystems). Die ebenfalls durchgeführten Dependenzanalysen ergaben, daß eine am Absatzmarkt ausgerichtete Unternehmensführung den wirtschaftlichen Erfolg einer Geschäftseinheit über eine Erhöhung des marktbezogenen Erfolgs indirekt positiv beeinflußt.
Translation of the abstract: Market orientation has received substantial academic and practitioner interest over the last decade. However, previous research has not addressed the issue how a company's management systems can be designed in a market-oriented way. Starting from a systemsbased perspective of management, the authors develop and validate a scale measuring the extent of market orientation of a business organization's management systems including the organization system, the information system, the planning system, the controlling system, and the human resource management system. Empirical results reveal a substantial positive impact of market-oriented management on market performance which in turn leads to higher financial performance. (English)




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item