"Letztes Halbjahr stand ich zwei" : Zur Akkuratheit selbst berichteter Noten


Dickhäuser, Oliver ; Plenter, Insa


[img]
Preview
PDF
Zur Akkuratheit selbst berichteter Noten (2005).pdf - Accepted

Download (104kB)

DOI: https://doi.org/10.1024/1010-0652.19.4.219
URL: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/42578
Additional URL: http://econtent.hogrefe.com/doi/abs/10.1024/1010-0...
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-425782
Document Type: Article
Year of publication: 2005
The title of a journal, publication series: Zeitschrift für pädagogische Psychologie : ZfPP
Volume: 19
Issue number: 4
Page range: 219-224
Place of publication: Bern
Publishing house: Huber
ISSN: 1010-0652 , 1664-2910
Publication language: German
Institution: School of Social Sciences > Pädagogische Psychologie (Dickhäuser 2008-)
Subject: 150 Psychology
Individual keywords (German): Leistung , Selbstbeurteilung , Selbstkonzept , Schüler der Sekundarstufe
Abstract: Pädagogisch-psychologische Studien verwenden oft die von Schülern selbst berichteten Noten als Leistungsindikatoren. In der vorliegenden Studie wurde die Akkuratheit dieser Selbstangaben überprüft, indem selbst berichtete Mathematiknoten der letzten Klassenarbeit und des letzten Zeugnisses mit den Lehrerangaben verglichen wurden. Es zeigen sich hohe Korrelationen, allerdings wurden die Noten im Mittel überschätzt. Die Akkuratheit der Selbsteinschätzung ist praktisch unabhängig von Geschlecht, mathematischem Fähigkeitsselbstkonzept und mathematischer Leistung (erfasst über Items aus dem TIMSS-Instrumentarium).
Translation of the title: On the accuracy of self-reported school marks (English)
Translation of the abstract: Studies in Educational Psychology often use students' self-reports on their school marks as an indicator of students' performance. In the present study we compared self-reports on marks from the last class test and from the last report in mathematics with the marks as reported by the teacher. There was a strong correlation between self-reported and actual marks, however, students overestimated their marks. The accu-racy of the self-report did not depend meaningfully on student's gender, mathematical self-concept and mathematical achievement (as measured by a standardized math test). (English)




Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.

Dieser Datensatz wurde nicht während einer Tätigkeit an der Universität Mannheim veröffentlicht, dies ist eine Externe Publikation.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item