A Model of Educational Attainment : Application to the German Case


Lauer, Charlotte


[img]
Vorschau
PDF
dp0206.pdf - Veröffentlichte Version

Download (290kB)

URL: http://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/438
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-4386
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2002
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: None
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: C5 I2 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Deutschland , Humankapitaltheorie , Bildung
Abstract: This paper aims at formulating a theoretical model of educational attainment which is directly implementable empirically. The conceptual framework relies on the human capital theory, where individuals weigh the costs and the returns of education to decide on the optimal amount of education they want to invest in. In an extension of the model, the educational process is decomposed into two stages: achievement at school and post-school achievement. The same conceptual framework applies at both stages, but a correlation is permitted between them. Empirically, this boils down to estimate a multivariate ordered probit model. An illustration based on German data shows how this model functions in practice. Thus, the model confers an economic foundation on the empirical estimation of the impact of certain factors on educational outcomes.
Zusätzliche Informationen:




Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen