How do self-fulfilling prophecies affect financial ratings? An experimental study


Celjo-Hörhager, Sanela ; Niessen-Ruenzi, Alexandra



URL: https://www.cfr-cologne.de/download/workingpaper/c...
Weitere URL: https://www.researchgate.net/publication/228386344...
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2006
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: CFR Working Paper
Band/Volume: 06-13
Ort der Veröffentlichung: Köln
Verlag: Centre for Financial Research
Verwandte URLs:
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > ABWL u. Corporate Governance (Niessen-Ruenzi 2012-)
Fachgebiet: 650 Management
Abstract: In this experimental study we examine the impact of self-fulfilling prophecies on financial ratings. According to theoretical models like Kuhner (2001), rating agencies are more likely to reveal their private information if their rating can not become self-fulfilling from an ex-post point of view. In our experiment we use two settings in which ratings differ with respect to the degree of their self-fulfilling impact. In connection with a strong self-fulfilling impact of ratings we indeed observe that agencies are more likely to assign ratings which are not in line with their private information. Our results support theoretical findings of Kuhner (2001). However, the pathological equilibrium predicted by the theoretical model does not emerge in our experiment.




Dieser Datensatz wurde nicht während einer Tätigkeit an der Universität Mannheim veröffentlicht, dies ist eine Externe Publikation.




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