Market liberalization : price dispersion, price discrimination and consumer search in the German electricity markets


Gugler, Klaus ; Heim, Sven ; Janssen, Maarten ; Liebensteiner, Mario


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/47320
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-473202
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2018
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: ZEW Discussion Papers
Band/Volume: 18-042
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: D43 , D83 , L11 , L13 , Q40,
Freie Schlagwörter (Englisch): Search , price dispersion , price discrimination , electricity
Abstract: We study how consumer search affects pricing in markets with incumbents and entrants using panel data on German electricity retail markets. Consumers observe the baseline price of the incumbent and decide whether or not to search. Incumbent providers can price discriminate between searching and loyal consumers. Empirically we show that local incumbents increase their baseline rate while entrants decrease their tariffs if consumer search increases. Moreover, the incumbent price discriminates more strongly in markets with more consumer search. Using a theoretical model, we show that these pricing patterns are consistent with the strategic interaction of profit-maximizing firms.




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