Lehrkräfte als Diagnostiker. Welche Rolle spielt die Schülerleistung bei der Einschätzung von mathematischen Selbstkonzepten?


Praetorius, Anna-Katharina ; Karst, Karina ; Lipowsky, Frank ; Gollwitzer, Mario



URL: http://waxmann.webseiten.cc/index.php/jero/article...
Additional URL: https://core.ac.uk/download/pdf/33978148.pdf
URN: urn:nbn:de:0111-opus-45707
Document Type: Article
Year of publication: 2010
The title of a journal, publication series: Journal for Educational Research Online : JERO = Journal für Bildungsforschung online
Volume: 2
Issue number: 1
Page range: 121-144
Place of publication: Münster
Publishing house: Waxmann
ISSN: 1866-6671
Publication language: German
Institution: School of Social Sciences > Unterrichtsqualität in heterogenen Kontexten (Juniorprofessur) (Karst 2016-2022)
Subject: 370 Education
Individual keywords (German): Diagnostische Kompetenz , Urteilsgenauigkeit , mathematisches Fähigkeitsselbstkonzept , Mathematikleistung
Keywords (English): diagnostic competence , judgment accuracy , academic self-concept in mathematics , achievement in mathematics
Abstract: Die vorliegende Studie untersucht, ob und in welchem Ausmaß Lehrkräfte zur Einschätzung der mathematischen Fähigkkeitsselbstkonzepte ihrer Schüler/-innen deren Mathematikleistungen einbeziehen. Der Fragestellung wird anhand eines Strukturgleichungsmodells sowie eines Mehrebenenmodells nachgegangen, basierend auf einer Stichprobe von 36 Lehrkräften und 663 Erstklässler/-innen. Es zeigt sich, dass Lehrereinschätzungen des mathematischen Schülerselbstkonzepts stärker durch die Leistungen der Schüler als durch deren Fähigkkeitsselbstkonzepte vorhergesagt werden. Ferner lassen sich bedeutsame Unterschiede zwischen Lehrern in Bezug auf die Vorhersage der Lehrereinschätzungen durch die Schülerselbsteinschätzungen aufweisen. Ergebnisse werden im Hinblick auf ihre theorie- und praxisbezogenen Implikationen diskutiert.
Translation of the title: Teachers’ diagnostic perception – What role does students' grade performance play in the teacher’s assessment of mathematical self-concepts? (English)
Translation of the abstract: This study focuses on whether and to which extent teachers incorporate grade performance in mathematics in appraising the studnts' self-concepts of their own mathematical ability. Structural equation and multilevel modelling was used to investigate these questions based on 36 teachers and 663 first graders. Mathematical achievement predicted teacher ratings of students' mathematical self-concept to a greater degree than students' mathematical self-concepts did. However, the degree to which teacher ratings were predicted by pupils' ratings differed substantially across teachers. A discussion on the theoretical and practical implications of the results concludes this study. (English)




Dieser Datensatz wurde nicht während einer Tätigkeit an der Universität Mannheim veröffentlicht, dies ist eine Externe Publikation.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

+ Page Views

Hits per month over past year

Detailed information



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item