Beyond monetary barriers to electric vehicle adoption: Evidence from observed usage of private and shared cars
Habla, Wolfgang
;
Huwe, Vera
;
Kesternich, Martin
URL:
|
https://madoc.bib.uni-mannheim.de/56765
|
URN:
|
urn:nbn:de:bsz:180-madoc-567655
|
Dokumenttyp:
|
Arbeitspapier
|
Erscheinungsjahr:
|
2020
|
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe:
|
ZEW Discussion Papers
|
Band/Volume:
|
20-026
|
Ort der Veröffentlichung:
|
Mannheim
|
Sprache der Veröffentlichung:
|
Englisch
|
Einrichtung:
|
Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
|
MADOC-Schriftenreihe:
|
Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
|
Fachgebiet:
|
330 Wirtschaft
|
Fachklassifikation:
|
JEL:
R41 , D12 , Q50,
|
Freie Schlagwörter (Englisch):
|
Electric vehicles , internal combustion engine vehicles , barriers to adoption , cruisingrange , driving patterns , car sharing , range limitations , range anxiety
|
Abstract:
|
We use car-level micro data to provide empirical evidence on the usage of conventional and electric vehicles (EVs) in private and car sharing fleets in Germany. We shed light on both monetary and non-monetary barriers to EV adoption and usage by exploiting the feature that variable costs are identical for shared vehicles but different for private car owners across engine types. While drivers respond to monetary incentives when using conventional cars, this does not hold for EVs. We find that EVs are, on average, driven shorter distances than conventional vehicles, both in terms of annual and single-day mileage, even if costs are identical. We also document that car sharing intensifies the usage of conventional cars but not that of EVs.
|
| Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt. |
Suche Autoren in
Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail
Actions (login required)
|
Eintrag anzeigen |
|
|