Differential influence of same- and cross-ethnic friends on ethnic-racial identity development in early adolescence
Jugert, Philipp
;
Leszczensky, Lars
;
Pink, Sebastian
DOI:
|
https://doi.org/10.1111/cdev.13240
|
URL:
|
https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.11...
|
Weitere URL:
|
https://www.researchgate.net/publication/331012439...
|
Dokumenttyp:
|
Zeitschriftenartikel
|
Erscheinungsjahr:
|
2020
|
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe:
|
Child Development
|
Band/Volume:
|
91
|
Heft/Issue:
|
3
|
Seitenbereich:
|
949-963
|
Ort der Veröffentlichung:
|
Malden, MA [u.a.]
|
Verlag:
|
Wiley-Blackwell
|
ISSN:
|
0009-3920 , 1467-8624
|
Sprache der Veröffentlichung:
|
Englisch
|
Einrichtung:
|
Außerfakultäre Einrichtungen > MZES - Arbeitsbereich A
|
Fachgebiet:
|
300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
|
Abstract:
|
Recent research has shown that peers influence ethnic‐racial identity (ERI) development during early adolescence. Arguments based on social identity theory, however, suggest that only same‐ethnic but not cross‐ethnic friends are important for ERI development. Using longitudinal social network analysis, we examined peer influence of both same‐ and cross‐ethnic friends on ERI attachment and private regard. Data were drawn from six ethnically diverse schools in Western Germany (N = 1,349; Mage = 13.3). Our results provide empirical evidence for early adolescents’ ERI being influenced by same‐ but less by cross‐ethnic friends. Considering peers’ ethnicity therefore is crucial for understanding peer influence on ERI development.
|
| Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie. |
Suche Autoren in
Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail
Actions (login required)
|
Eintrag anzeigen |
|
|