Differential influence of same- and cross-ethnic friends on ethnic-racial identity development in early adolescence


Jugert, Philipp ; Leszczensky, Lars ; Pink, Sebastian



DOI: https://doi.org/10.1111/cdev.13240
URL: https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.11...
Weitere URL: https://www.researchgate.net/publication/331012439...
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2020
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Child Development
Band/Volume: 91
Heft/Issue: 3
Seitenbereich: 949-963
Ort der Veröffentlichung: Malden, MA [u.a.]
Verlag: Wiley-Blackwell
ISSN: 0009-3920 , 1467-8624
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Außerfakultäre Einrichtungen > MZES - Arbeitsbereich A
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Abstract: Recent research has shown that peers influence ethnic‐racial identity (ERI) development during early adolescence. Arguments based on social identity theory, however, suggest that only same‐ethnic but not cross‐ethnic friends are important for ERI development. Using longitudinal social network analysis, we examined peer influence of both same‐ and cross‐ethnic friends on ERI attachment and private regard. Data were drawn from six ethnically diverse schools in Western Germany (N = 1,349; Mage = 13.3). Our results provide empirical evidence for early adolescents’ ERI being influenced by same‐ but less by cross‐ethnic friends. Considering peers’ ethnicity therefore is crucial for understanding peer influence on ERI development.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen