Multiperspectival normative assessment: The case of mediated reactions to terrorism


Wessler, Hartmut ; Althaus, Scott L. ; Chan, Chung-hong ; Jungblut, Marc ; Welbers, Kasper ; Atteveldt, Wouter van


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DOI: https://doi.org/10.1093/ct/qtab007
URL: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/61642
Weitere URL: https://academic.oup.com/ct/article/32/3/363/63449...
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-616423
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2022
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Communication Theory
Band/Volume: 32
Heft/Issue: 3
Seitenbereich: 363-386
Ort der Veröffentlichung: Hoboken, NJ
Verlag: Wiley
ISSN: 1050-3293 , 1468-2885
Verwandte URLs:
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Philosophische Fakultät > Medien- und Kommunikationswissenschaft (Wessler 2007-)
Außerfakultäre Einrichtungen > MZES - Arbeitsbereich B
Bereits vorhandene Lizenz: Creative Commons Namensnennung 4.0 International (CC BY 4.0)
Fachgebiet: 070 Nachrichtenmedien, Journalismus, Verlagswesen
150 Psychologie
400 Sprache, Linguistik
Freie Schlagwörter (Englisch): normative assessment , normative theory , public sphere theory , terrorism , terrorism communication , journalism , social media
Abstract: This article provides a model for how communication phenomena can be normatively assessed using multiple normative perspectives simultaneously. We exemplify the proce- dure of multiperspectival normative assessment (MNA) using mediated reactions to ter- rorism as our case in point. We first identify the normative challenges related to the speed and substance of terrorism communication and the ways in which relations of solidarity are communicatively constructed in reacting to terrorism. We link these chal- lenges to four distinct normative theories that prioritize competing values for public dis- course (freedom, community values, empowerment of the marginalized or constructive debate). The resulting set of competing normative expectations, which help assess the performance of terrorism communication, are eventually translated into recommenda- tions for professional and non-professional communicators. In conclusion, we show how MNA can help ground empirical scholarship in firmer theoretical foundations while simultaneously demonstrating the usefulness of normative theory in analyzing a wide range of issues.
Zusätzliche Informationen: Online-Ressource


Soziale NachhaltigkeitSDG 16: Frieden, Gerechtigkeit und starke InstitutionenSDG 17: Partnerschaften zur Erreichung der Ziele


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