Cues and processes underlying metamemory


Zimdahl, Malte F.


[img] PDF
zimdahl dissertation.pdf - Veröffentlichte Version

Download (2MB)

URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-621810
Dokumenttyp: Dissertation
Erscheinungsjahr: 2022
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Hochschule: Universität Mannheim
Gutachter: Undorf, Monika
Datum der mündl. Prüfung: 17 Mai 2022
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Sozialwissenschaften > Kognitive Psychologie (Seniorprofessur) (Erdfelder 2019-)
Fachgebiet: 150 Psychologie
Freie Schlagwörter (Englisch): metamemory , judgments of learning , dual-process , fluency , beliefs , hindsight bias , visual coherence , cues
Abstract: The target of this thesis is to investigate when and why metamemory is accurate or inaccurate. It does so by building on previous findings showing that we do not have direct access to our own memory but infer its state using different cues and heuristics. In line with this reasoning, this thesis uncovers visual coherence and outcome knowledge as two cues that people use when making predictions of future memory performance (judgments of learning, JOLs). It also shows that visual coherence is a valid cue as it aligns JOLs with memory performance, whereas outcome knowledge biases the recollection of JOLs towards the outcome of the memory test, leading to hindsight bias on JOLs. The current thesis further tests the contributions of experience-based, automatic processes and theory-based, controlled processes to the visual coherence effect and hindsight bias on JOLs. With that, this dissertation aims at advancing our understanding of people’s metamemory.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen