Measuring the quality of workplace learning environments - A qualitative meta synthesis of employee questionnaires


Deutscher, Viola ; Braunstein, Anke


[img] PDF
10-1108_JWL-06-2022-0074.pdf - Published

Download (921kB)

DOI: https://doi.org/10.1108/JWL-06-2022-0074
URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.110...
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-636874
Document Type: Article
Year of publication Online: 2023
Date: 21 March 2023
The title of a journal, publication series: The Journal of Workplace Learning
Volume: 35
Issue number: 9
Page range: 134-161
Place of publication: Bradford
Publishing house: Emerald
ISSN: 1366-5626 , 1758-7859
Publication language: English
Institution: Business School > Wirtschaftspädagogik, insbes. Ausbildungsqualität und Kompetenzentwicklung (Deutscher 2016-)
Pre-existing license: Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Subject: 330 Economics
370 Education
Individual keywords (German): Überprüfung, Überblick, Umfrage, Befragung, Synthese, Qualität, Lernen am Arbeitsplatz, Messung
Keywords (English): Review, Survey, Synthesis, Quality, Workplace learning, Measurement
Abstract: Purpose: This study aims to support researchers and practitioners in finding suitable instruments for future research studies and organizational quality assessments. Design/methodology/approach: Employees’ success of learning at work is strongly influenced by the quality of the workplace learning environment. In the recent decades growing effort has been given to the development of surveys to measure the quality of workplace learning, resulting in a large number of available survey instruments. This study conceptually draws on a 3-P model and uses a qualitative metasynthesis to collect and categorize n = 94 surveys that intend to measure the quality of workplace learning (WPL). Findings: The results underline that research on WPL environments is a highly interdisciplinary endeavor, where every discipline enriches the field by a new perspective and own foci. Overall, this study finds a focus on learning culture and working conditions, on social and functional inclusion of the learner and on support and feedback during training. Products of WPL such as professional competences or career aspirations play a minor role. Originality/value: With the integration of quality measurement instruments from various research studies, this study produces an interactive online instrument map that gives a broad, yet organized overview of available quality measures in the WPL field.
Translation of the title: Messung der Qualität von Lernumgebungen am Arbeitsplatz - Eine qualitative Metasynthese von Mitarbeiterfragebögen (German)
Translation of the abstract: Zweck: Diese Studie zielt darauf ab, Forscher und Praktiker bei der Suche nach geeigneten Instrumenten für zukünftige Forschungsstudien und die Bewertung der Organisationsqualität zu unterstützen. Design/Methodik: Der Erfolg von Mitarbeitenden beim Lernen am Arbeitsplatz wird stark von der Qualität der Lernumgebung beeinflusst. In den letzten Jahrzehnten wurde zunehmend Anstrengungen unternommen, um Umfragen zur Messung der Qualität von Lernumgebungen am Arbeitsplatz zu entwickeln, was zu einer Vielzahl von verfügbaren Umfrageinstrumenten geführt hat. Diese Studie greift konzeptionell auf ein 3-P-Modell zurück und verwendet eine qualitative Metasynthese, um n = 94 Umfragen zu sammeln und zu kategorisieren, die die Qualität von Lernumgebungen am Arbeitsplatz (WPL) messen sollen. Ergebnisse: Die Ergebnisse unterstreichen, dass die Forschung zu WPL-Umgebungen ein hoch interdisziplinäres Unterfangen ist, bei dem jede Disziplin das Feld durch eine neue Perspektive und eigene Schwerpunkte bereichert. Insgesamt konzentriert sich diese Studie auf Lernkultur und Arbeitsbedingungen, auf soziale und funktionale Einbindung des Lernenden sowie auf Unterstützung und Feedback während des Trainings. Produkte von WPL wie berufliche Kompetenzen oder Karriereaspirationen spielen eine geringere Rolle. Originalität/Wert: Mit der Integration von Qualitätsmessinstrumenten aus verschiedenen Forschungsstudien erstellt diese Studie eine interaktive Online-Kartenanwendung, die einen breiten, aber organisierten Überblick über verfügbare Qualitätsmaßnahmen im WPL-Feld gibt. (German)




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.

Diese Publikation ist bisher nur Online erschienen. Diese Publikation nun als "Jetzt in Print erschienen" melden.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item