Datafication markers: Curation and user network effects on mobilization and polarization during elections


Gagrčin, Emilija ; Ohme, Jakob ; Buttgereit, Lina ; Grünewald, Felix


[img] PDF
MaC 11(3) - Datafication Markers Curation and User Network Effects on Mobilization and Polarization During Elections.pdf - Veröffentlichte Version

Download (275kB)

DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v11i3.6641
URL: https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunicati...
Weitere URL: https://www.researchgate.net/publication/371325576...
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-646773
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr Online: 2023
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Media and Communication
Band/Volume: 11
Heft/Issue: 3
Seitenbereich: 1-12
Ort der Veröffentlichung: Lisboa
Verlag: Cogitatio Press
ISSN: 2183-2439
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Philosophische Fakultät > Medien- und Kommunikationswissenschaft (Naab 2022-)
Bereits vorhandene Lizenz: Creative Commons Namensnennung 4.0 International (CC BY 4.0)
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Freie Schlagwörter (Deutsch): algorithmische Platformen , Datafizierung , Wahlkampf , Mobilisierung , Polarisierung
Freie Schlagwörter (Englisch): algorithmic platforms , datafication , election campaigns , mobilization , polarization
Abstract: Social media platforms are crucial sources of political information during election campaigns, with datafication processes underlying the algorithmic curation of newsfeeds. Recognizing the role of individuals in shaping datafication processes and leveraging the metaphor of news attraction, we study the impact of user curation and networks on mobilization and polarization. In a two-wave online panel survey (n = 943) conducted during the 2021 German federal elections, we investigate the influence of self-reported user decisions, such as following politicians, curating their newsfeed, and being part of politically interested networks, on changes in five democratic key variables: vote choice certainty, campaign participation, turnout, issue reinforcement, and affective polarization. Our findings indicate a mobilizing rather than polarizing effect of algorithmic election news exposure and highlight the relevance of users’ political networks on algorithmic platforms.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.

Diese Publikation ist bisher nur Online erschienen. Diese Publikation nun als "Jetzt in Print erschienen" melden.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen