Learning statistics by doing sociology: Applying inquiry-based learning in undergraduate methods courses


Grönemann, Malte


[img] PDF
108590-Artikeltext-277698-1-10-20241217.pdf - Published

Download (534kB)

DOI: https://doi.org/10.11588/HINT.2024.1.108590
URL: https://journals.ub.uni-heidelberg.de/index.php/hi...
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-685181
Document Type: Article
Year of publication: 2024
The title of a journal, publication series: Heidelberg Inspirations for Innovative Teaching : HINT
Volume: 5
Issue number: 1
Page range: 93-114
Place of publication: Heidelberg
Publishing house: Universitätsbibliothek Heidelberg
Publication language: English
Institution: School of Social Sciences > Sociological Methodology (Gautschi 2009-)
Außerfakultäre Einrichtungen > Graduate School of Economic and Social Sciences- CDSS (Social Sciences)
Pre-existing license: Creative Commons Attribution, Share Alike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Subject: 300 Social sciences, sociology, anthropology
310 Statistics
370 Education
Individual keywords (German): Forschendes Lehren und Lernen , Sozialwissenschaften , soziale Ungleichheit , Statistik
Keywords (English): inquiry-based learning , statistics , social sciences , social inequality
Abstract: This article presents a teaching concept for two statistics courses in a Sociology B.A. program based on the concept of research-based teaching and learning. At the heart of these courses are practical exercises and homework assignments in which students use actual data to answer consecutive questions on income inequality. The main objectives of this approach are to motivate students, to highlight the importance of statistics and data analysis for sociologists, to improve their programming skills, and to train statistical and sociological thinking. Empirical results indicate that implementing this approach achieved the first two objectives but requires adjustments to further enhance students’ programming and higher-order thinking skills.
Translation of the abstract: Dieser Artikel präsentiert ein Lehrkonzept für zwei Statistik-Kurse im Bachelor Soziologie basierend auf dem Konzept des forschenden Lehrens und Lernens. Das Herzstück dieser Kurse sind Übungskurse und Hausaufgaben, in denen die Studierenden mit aktuellen Daten aufeinander aufbauende Forschungsfragen zu Einkommensungleichheit beantworten. Ziele dieses Lehrkonzeptes sind es, die Studierenden zu motivieren, ihnen die Bedeutung der Datenanalyse für die Soziologie aufzuzeigen, ihnen Programmieren beizubringen und ihr statistisches und soziologisches Denken zu trainieren. Eine empirische Evaluation zeigt, dass dieses Konzept die ersten beiden Ziele erreicht hat, Kompetenzen der Studierenden in Programmieren und abstraktem Denken jedoch verbessert werden sollten. (German)


SDG 4: Quality Education


Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

BASE: Grönemann, Malte

Google Scholar: Grönemann, Malte

ORCID: Grönemann, Malte ORCID: 0000-0001-6147-0418

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item