Essays on heterogeneity in economic networks


Cherdron, Malte


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Cherdron_(2002)_Essays_on_Heterogeneity_in_Economic_Networks_(MADOC).pdf - Published

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URL: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/69
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-697
Document Type: Doctoral dissertation
Year of publication: 2002
The title of a journal, publication series: None
Place of publication: Mannheim
University: Universität Mannheim
Evaluator: Stahl, Konrad
Date of oral examination: 18 February 2003
Publication language: English
Institution: School of Law and Economics > VWL, Mikroökonomik (Stahl K.1988-2009, Em)
Subject: 330 Economics
Subject headings (SWD): Externer Effekt , Industrieökonomie , Kompatibilität , Netzzusammenschaltung , Verhandlungsspiel , Regulierung
Individual keywords (German): Netze , Netzwerke , Heterogenität
Keywords (English): Networks , Heterogeneity , Compatibility , Interconnection , Bargaining
Abstract: This dissertation contains three analyses of the role of heterogeneity in economic networks. The first model describes a durable-goods network where a monopolistic supplier has discretion over the compatibility of successive product generations. In the second model, telecommunications networks compete for final customers but cooperate in setting a reciprocal interconnection fee. In both models, consumer heterogeneity has a significant impact on outcomes and policy implications. The third model describes the effect of mergers on Shapley values in a cooperative bargaining game among heterogeneous firms, providing an explanation of merger waves based entirely on bargaining effects.
Translation of the title: Essays über Heterogenität in ökonomischen Netzen (German)
Translation of the abstract: Diese Dissertation enthält drei Analysen der Rolle von Heterogenität in ökonomischen Netzen. Das erste Modell beschreibt ein aus dauerhaften Gütern gebildetes Netz, in dem ein Monopolist die Kompatibilität aufeinander folgender Produktgenerationen kontrolliert. Im zweiten Modell stehen Telefonnetze im Wettbewerb um Endverbraucher, kooperieren aber bei der Festlegung einer gegenseitigen Verbindungsgebühr. In beiden Modellen hat die Heterogenität der Konsumenten einen entscheidenden Einfluss auf das Marktergebnis und auf die wirtschaftspolitischen Implikationen. Das dritte Modell beschreibt den Effekt von Fusionen auf die Shapley-Werte in einem kooperativen Spiel zwischen heterogenen Firmen und bietet eine Erklärung für Fusionswellen, die rein auf Verhandlungseffekten beruht. (German)
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Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




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