Back to overview
Export results as [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0

Citation

Order by: Year of publication | Authors | Document Type | No order

Article

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Braunstein, Anke ORCID: 0000-0003-4350-1094 (2023) Measuring the quality of workplace learning environments - A qualitative meta synthesis of employee questionnaires. Open Access The Journal of Workplace Learning Bradford 35 9 134-161 [Article]
[img]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 (2023) Digitales Prüfen prozess- und stakeholderorientiert denken mit der LUCA Office Simulation. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis : BWP Stuttgart 52 3 21-25 [Article]

Böhn, Svenja ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2022) Dropout from initial vocational education – A meta-synthesis of reasons from the apprentice's point of view. Open Access Educational Research Review Amsterdam [u.a.] 35 Articel 100414 1-14 [Article]
[img]

Braunstein, Anke ORCID: 0000-0003-4350-1094 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 ; Winther, Esther ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 (2022) A taxonomy of social embedding - A systematic review of virtual learning simulations in vocational and professional learning. Studies in Educational Evaluation Amsterdam 72 Article 101098 1-12 [Article]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2022) Drop-out in dual VET: Why we should consider the drop-out direction when analysing drop-out. Open Access Empirical Research in Vocational Education and Training Rotterdam [u.a.] 14 1, Article 1 1-26 [Article]
[img]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 (2022) Alles eine Frage der Perspektive? Aktuelle Befunde zur betrieblichen Ausbildungsqualität. Bildung und Beruf Berlin 5 Februar 58-62 [Article]

Böhn, Svenja ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2021) Development and validation of a learning quality inventory for in-company training in VET (VET-LQI). Open Access Vocations and Learning Dordrecht 14 1 23-53 [Article]
[img]

Findeisen, Stefanie ORCID: 0000-0001-9203-2023 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 (2021) Fostering prospective teachers' explaining skills during university education – Evaluation of a training module. Open Access Higher Education Dordrecht [u.a.] 81 5 1097-1113 [Article]
[img]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2021) Differences in perception matter – How differences in the perception of training quality of trainees and trainers affect drop-out in VET. Open Access Vocations and Learning Dordrecht 14 3 369-409 [Article]
[img]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2021) Betriebliche Ausbildungsqualität – Eine Frage der Perspektive? Open Access Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE Wiesbaden 24 6 1453-1475 [Article]
[img]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2021) Berufliches Prüfungswesen: Kritik und mögliche Entwicklungsperspektiven. BLV-Magazin Stuttgart 1 30-32 [Article]

Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 ; Brandt, Steffen ; Winther, Esther (2021) Die web-basierte Bürosimulation LUCA – Funktionen, Einsatzmöglichkeiten und Forschungsausblick. Open Access Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik : ZBW Stuttgart 117 3 372-394 [Article]
[img]

Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 ; Gentner, Sophia ORCID: 0000-0001-6266-7001 ; Brandt, Steffen ; Braunstein, Anke ORCID: 0000-0003-4350-1094 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Gorshid, Georg Dariush ORCID: 0000-0003-4924-9870 ; Ludwig, Sabrina ORCID: 0000-0002-2920-7561 ; Mayer, Christian ORCID: 0000-0002-0443-6624 ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Winther, Esther (2021) Flexibel einsetzbare Lehr- und Lernplattform für kaufmännische Bildung : LUCA Office Simulation. VLB-Akzente : berufliche Bildung in Bayern München 30 10 9-11 [Article]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2019) Zentrale Abschlussprüfungen in der Berufsausbildung - ein Plädoyer. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis : BWP Bonn 48 6 11-15 [Article]

Böhn, Svenja ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2019) Betriebliche Ausbildungsbedingungen im dualen System - Eine qualitative Meta-Analyse zur Operationalisierung in Auszubildendenbefragungen. Zeitschrift für pädagogische Psychologie : ZfPP Bern ; Göttingen 33 1 49-70 [Article]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2018) Instructional sensitivity in vocational education. Open Access Learning and Instruction Amsterdam [u.a.] 53 21-33 [Article]
[img]

Winther, Esther ; Jordanoski, Goran ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2018) Zum Umgang mit fehlenden formalen Qualifikationen : Ansätze der Kompetenzanerkennung bei Flüchtlingen. Unterrichtswissenschaft Wiesbaden 46 1 7-20 [Article]

Marx, Christian ; Goeze, Annika ; Voss, Thamar ; Hoehne, Verena ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Schrader, Josef (2017) Pädagogisch-psychologisches Wissen von Lehrkräften aus Schule und Erwachsenenbildung : Entwicklung und Erprobung eines Testinstruments. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE Wiesbaden 20 Supp.1 165-200 [Article]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Geigle, Svenja ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 (2017) Ausbildungsqualität - theoretische Modellierung und Analyse ausgewählter Befragungsinstrumente. Open Access Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online : bwp@ Hamburg Profil 5 1-16 [Article]
[img]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2017) Erratum zu: Zur Entwicklung domänenverbundener und domänenspezifischer Kompetenz im Ausbildungsverlauf : Eine Analyse für die kaufmännische Domäne. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE Wiesbaden 20 1 139-140 [Article]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2016) Zur Entwicklung domänenverbundener und domänenspezifischer Kompetenz im Ausbildungsverlauf : eine Analyse für die kaufmännische Domäne. Open Access Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE Wiesbaden 19 4 765-782 [Article]
[img]

Winther, Esther ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2016) Berufliche Kompetenzniveaumodellierung : eine Blaupause für die kaufmännische Domäne. Unterrichtswissenschaft Wiesbaden 44 2 131-146 [Article]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2015) Kaufmännische Kompetenz im Ausbildungsverlauf - Befunde einer pseudolängsschnittlichen Studie. Empirische Pädagogik : EP Landau 29 1 61-83 [Article]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther ; Festner, Dagmar (2015) Modeling the development of vocational competence : a psychometric model for economic domains. Open Access Vocations and Learning Dordrecht 8 3 247-268 [Article]
[img]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Billett, Stephen ; Winther, Esther (2014) Promoting workforce excellence : formation and relevance of vocational identity for vocational educational training. Open Access Empirical Research in Vocational Education and Training Rotterdam [u.a.] 6 6 1-20 [Article]
[img]

Winther, Esther ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2014) Spezifika der beruflichen Kompetenzdiagnostik - Inhalte und Methodologie. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE Wiesbaden 17 Supp.1 9-32 [Article]

Winther, Esther ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2013) Measurement of vocational competence : an analysis of the structure and reliability of current assessment practices in economic domains. Open Access Empirical Research in Vocational Education and Training Rotterdam [u.a.] 5 2 1-12 [Article]
[img]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2012) Kompetenzmessung in der kaufmännischen Berufsausbildung: zwischen Prozessorientierung und Fachbezug : eine Analyse der aktuellen Prüfungspraxis 1. Open Access Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online : bwp@ Hamburg 22 1-16 [Article]
[img]

Book

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2015) Diagnostik beruflicher Kompetenzentwicklung : eine wirtschaftsdidaktische Modellierung für die kaufmännische Domäne. Wiesbaden [Book]

Book chapter

Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 (2023) LUCA office simulation - Gestaltung authentsicher und individualisierter Szenarien in einer computerbasierten Bürosimulation. Dietl, Stefan F. ; Cramer, Günter Ausbilder-Handbuch : Aufgaben, Strategien u. Zuständigkeiten für Verantwortliche in d. Aus- u. Weiterbildung Köln 1-10 [Book chapter]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2022) Assessment of vocational competences - Definitions, issues and quality criteria. Harteis, Christian ; Gijbels, David ; Kyndt, Eva Research approaches on workplace learning : insights from a growing field Professional and Practice-Based Learning Cham 31 305-320 [Book chapter]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Thomann, Herbert ; Braunstein, Anke ORCID: 0000-0003-4350-1094 (2022) Die LUCA Office Simulation in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung - didaktische Design-Empfehlungen und erforderliche Lehrkompetenzen. Open Access Gerholz, Karl-Heinz ; Schlottmann, Philipp ; Slepcevic-Zach, Peter ; Stock, Michaela Digital Literacy in der beruflichen Lehrer:innenbildung : Didaktik, Empirie und Innovation Berufsbildung, Arbeit und Innovation Bielefeld 68 107-121 [Book chapter]
[img]

Aprea, Carmela ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 (2021) Design wirtschaftsberuflicher Lernumgebungen: Ein Ansatz zur Förderung und Analyse von Unterrichtsplanungskompetenz bei Studierenden der Wirtschaftspädagogik. Klusmeyer, Jens ; Söll, Matthias Unterrichtsplanung in der Wirtschaftsdidaktik : Aktuelle theorie-, empirie- und praxisbasierte Beiträge Wiesbaden 169-193 [Book chapter]

Abele, Stephan ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Nickolaus, Reinhold ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Seeber, Susan ; Sembill, Detlef ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 ; Walker, Felix ; Weyland, Ulrike ; Winther, Esther ; Wittmann, Eveline ; Wuttke, Eveline (2021) Potenziale technologiebasierter Kompetenztests der ASCOT-Initiative aus der Perspektive der Curriculum-Instruction-Assessment-Triade. Beck, Klaus ; Oser, Fritz Resultate und Probleme der Berufsbildungsforschung : Festschrift für Susanne Weber Bielefeld 13-40 [Book chapter]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2019) A conceptual framework for authentic competence assessment in VET: A logic design model. McGrath, Simon Handbook of Vocational Education and Training : Developments in the Changing World of Work Cham 317-338 [Book chapter]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2019) Berufliche Handlungskompetenz und ihre Diagnostik: zwischen Bildungsanspruch und Verwertbarkeitserfordernissen. Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 Beruf, Beruflichkeit, Employability Wirtschaft - Beruf - Ethik Bielefeld 35 95-117 [Book chapter]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2018) Verfahren zur Erfassung von im Ausland formal und informell erworbener beruflicher Kompetenzen in der Aus- und Weiterbildung : Potentiale und Grenzen technologiebasierter Arbeitsplatzsimulationen. Maehler, Débora B. Diagnostik bei Migrantinnen und Migranten : ein Handbuch Göttingen 317-338 [Book chapter]

Sangmeister, Julia ; Winther, Esther ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Bley, Sandra ; Kreuzer, Christine ; Weber, Susanne (2018) Designing competence assessment in VET for a digital future. Ifenthaler, Dirk Digital workplace learning : bridging formal and informal learning with digital technologies Digital Workplace Learning: Bridging Formal and Informal Learning with Digital Technologies Cham 65-92 [Book chapter]

Voss, Thamar ; Goeze, Annika ; Marx, Christian ; Hoehne, Verena ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Schrader, Josef (2017) Using digital media to assess and promote school and adult education teacher competence. Buder, Jürgen Informational environments : effects of use, effective designs Cham 125-148 [Book chapter]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2017) Assessing tomorrow’s potential : a competence measuring approach in vocational education and training. Leutner, Detlev Competence assessment in education : research, models and instruments Cham 221-243 [Book chapter]

Winther, Esther ; Festner, Dagmar ; Sangmeister, Julia ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2016) Facing commercial competence: modeling domain-linked and domain-specific competence as key elements of vocational development. Wuttke, Eveline Economic competence and financial literacy of young adults : status and challenges Research in Vocational Education Opladen 3 149-164 [Book chapter]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2016) Kompetenzorientierte Assessments in der beruflichen Bildung - zur Grundlegung eines kompetenzorientierten Prüfungswesens. Dietzen, Agnes Kompetenzorientierung : berufliche Kompetenzen entwickeln, messen und anerkennen Bielefeld 173-188 [Book chapter]

Doctoral dissertation

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 (2023) The quality of in-company training – perspectives and effects. Open Access Mannheim [Doctoral dissertation]
[img]

Böhn, Svenja (2020) Training quality and premature termination of apprenticeship contract – conceptualization, operationalization and measurement. Open Access Mannheim [Doctoral dissertation]
[img]

Conference or workshop publication

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Differences in perception - How deviations in quality perception of trainees and trainers affect dropout in VET. Open Access París, Georgina 71 In: Professional learning & development: From innovative research to innovative interventions. Book of abstracts of the EARLI SIG14 2020 Conference. (2020) Barcelona EARLI SIG14 2020 (conference canceled) (Barcelona, Spain) [Conference or workshop publication]
[img]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther ; Sangmeister, Julia Instructional sensitivity : impacts and perspectives for vocational assessments (and education). Session D 106 In: Education in the crossroads of economy and politics : role of research in the advancement of public good : 17th Bienniel EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Tampere, Finland, 27.08. - 02.09.2017 : book of abstracts (2017) Leuven 17th Bienniel EARLI Conference for Research on Learning and Instruction (Tampere, Finland) [Conference or workshop publication]

Marx, Christian ; Goeze, Annika ; Voss, Thamar ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Hoehne, Verena ; Schrader, Josef Welche Struktur liegt dem pädagogisch-psychologischen Wissen von Lehrkräften in der Erwachsenenbildung/Weiter- bildung zugrunde und wie reliabel lässt es sich erfassen? Kunter, Mareike 119 In: Durch Bildung gesellschaftliche Herausforderungen meistern : Heidelberg, 13.-15. März 2017 : Tagungsband, 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (2017) Heidelberg 5. GEBF-Tagung (Heidelberg, Germany) [Conference or workshop publication]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Sangmeister, Julia ; Winther, Esther Regarding the validity of competence based assessments – conceptualizations and examples of application. Mulder, Martin In: Competence 2016 : International conference on competence theory, research and practice, Wageningen University, 19 - 21 october 2016 : conference proceedings (2016) Wageningen Competence 2016 (Wageningen, Netherlands) [Conference or workshop publication]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther Zur Entwicklung domänenverbundener und domänenspezifischer Kompetenz im Ausbildungsverlauf – Befunde eines pseudo-längsschnittlichen Designs. Stubbe, Tobias C. 55 In: Erziehungswissenschaftliche Perspektiven der Empirischen Bildungsforschung, 50 Jahre AEPF : Abstractband, 8. Tagung der DGfE-Sektion ” Empirische Bildungsforschung“ vom 21. bis zum 23. September 2015 an der Georg-August-Universität Göttingen (2015) Göttingen 8. Tagung der DGfE-Sektion ” Empirische Bildungsforschung“ (Göttingen, Germany) [Conference or workshop publication]

Winther, Esther ; Festner, Dagmar ; Sangmeister, Julia ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 Vocational competencies made visible - measuring tomorrow’s potential at the workplace. Kyza, Eleni A. B 21 In: 16th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction” (EARLI 2015) : Limassol, Cyprus, 25.–29. August 2015 : book of abstracts (2015) Leuven 16th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction” (EARLI 2015) (Limassol, Cyprus) [Conference or workshop publication]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Sangmeister, Julia ; Winther, Esther Thinking about measurement. Gessler, Michael 02 SES 09 B, Measurement and Assessment, 1-3 In: Proceedings of the ECER VETNET Conference 2013 : Papers presented as part of the VETNET programme for ECER 2013 at Istanbul (10 to 13 September 2013) (2013) Berlin ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research (Istanbul, Turkey) [Conference or workshop publication]

Winther, Esther ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 Zeit, dass sich was dreht : Implikationen aus der beruflichen Kompetenzforschung für die Didaktik. Leutner, Detlev 1-23 In: Bildungspolitisches Forum 2013 : Vermessung von Kompetenzen, 8. Oktober 2013, Goethe-Universität, Frankfurt am Main, Campus Westend (2013) Bonn Bildungspolitisches Forum 2013 (Frankfurt a.M., Germany) [Conference or workshop publication]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther How to measure professional competency : an analysis of current assessment practices in commercial VET programs. Gessler, Michael 02. Vocational Education and Training (VETNET), 1-11 In: Proceedings of the ECER VETNET Conference 2012 : Papers presented as part of the VETNET programme for ECER 2012 "Urban Education" at Cádiz (18-21 September 2012) (2012) Berlin ECER 2012, Creativity and Innovation in Educational Research (Cádiz, Spain) [Conference or workshop publication]

Conference presentation

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Ma, Beifang ; Winther, Esther Die Rolle der betrieblichen Ausbildungsqualität für die Entwicklung domänenverbundener und domänenspezifischer Kompetenz. (2023) GEBF-Tagung 2023, 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung "Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz" (Essen, Germany) [Conference presentation]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Ma, Beifang The role of in-company training quality for trainee competence development. (2023) 2023 AERA Annual Meeting (Chicago, Ill. (13.-16.04.2023) und Online (04.-05.05.2023)) [Conference presentation]

Braunstein, Anke ORCID: 0000-0003-4350-1094 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Enhancing learning through social embedding in virtual learning simulations: effects on task solution, perceived authenticity, enjoyment, and immersion. (2023) EARLI 2023, 20th Biennial EARLI Conference (Thessaloniki, Greece) [Conference presentation]

Thomann, Herbert ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 No silver bullet: Development of a prompt design for vocational education students. (2023) GEBF-Tagung 2023, 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung "Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz" (Essen, Germany) [Conference presentation]

Thomann, Herbert ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Development and evaluation of an adaptive prompt design for vocational business students. (2023) 10th PDRnet Research Symposium (Professional Development Research Network) (Göteborg, Sweden) [Conference presentation]

Thomann, Herbert ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Goodbye to one size fits all: Systematic review and meta-analysis on prompts for personalized learning. (2023) 2023 AERA Annual Meeting, SIG 31 Design and Technology (Chicago, IL) [Conference presentation]

Thomann, Herbert ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 Development and evaluation of a first sketch of an adaptive prompt design for vocational education students. (2023) EARLI 2023, 20th Biennial EARLI Conference (Thessaloniki, Greece) [Conference presentation]

Ahmed, Ascha ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Same same, but different - What it takes to successfully collaborate in digital environments. (2023) GEBF-Tagung 2023, 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung "Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz" (Essen, Germany) [Conference presentation]

Ahmed, Ascha ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Ensuring the quality of virtual or hybrid collaboration: A systematic review. (2023) AERA 2023, Annual Meeting American Educational Research Association (AERA) (Chicago, IL) [Conference presentation]

Ahmed, Ascha ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Unveiling the success factors of virtual and hybrid teams: A systematic review and quality framework for virtual and hybrid team performance. (2023) EARLI 2023, 20th Biennial EARLI Conference (Thessaloniki, Greece) [Conference presentation]

Ahmed, Ascha ; Ludwig, Sabrina ORCID: 0000-0002-2920-7561 ; Vogler, Manuel ORCID: 0000-0002-6413-2999 ; Lörch, Lucas ORCID: 0000-0002-5665-3313 ; Aprea, Carmela ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Unterrichtsplanung mit virtuellen Lernsimulationen – Ein sinnvoller Ansatz zur Förderung des Einsatzes automatisierter Lernprompts durch angehende Lehrkräfte? (2023) GEBF-Tagung 2023, 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung "Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz" (Essen, Germany) [Conference presentation]

Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Ludwig, Sabrina ORCID: 0000-0002-2920-7561 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 ; Brandt, Steffen Analysen zur Werkzeugnutzung beim Lösen komplexer Probleme in computerbasierten Bürosimulationen. (2022) GEBF-Tagung 2022, 9. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung "Alles auf Anfang? - Bildung im digitalen Wandel" (Online) [Conference presentation]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 In-Company Training Quality: A Matter of Perspective? (2022) American Educational Research Association (AERA) 2022 Annual Meeting. SIG Workplace Learning. (Online) [Conference presentation]

Ma, Beifang ; Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Winther, Esther ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Kompetenzentwicklung in der kaufmännischen Berufsbildung. (2022) GEBF-Tagung 2022, 9. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung "Alles auf Anfang? - Bildung im digitalen Wandel" (Online) [Conference presentation]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Drop-out in dual VET – Why we should consider the drop-out direction when analysing drop-out. (2022) 11th EARLI SIG14 Conference 2022 Learning and Professional Development (Paderborn, Germany) [Conference presentation]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 Ausbildungsabbrüche in dualen Bildungssystemen – Eine internationale Meta-Synthese von Abbruchgründen. (2022) Jahrestagung 2022 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) (Freiburg, Germany) [Conference presentation]

Thomann, Herbert ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 One size won’t fit all: A prompt-model for personalized learning in digital learning environments. (2022) EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference 2022 (Paderborn, Germany) [Conference presentation]

Ahmed, Ascha ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Physically distant, digitally close: What it takes to successfully collaborate after COVID. (2022) EARLI SIG 14 Conference 2022, Learning and Professional Development (Paderborn, Germany) [Conference presentation]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Differences in perception matter: How differences in perception of trainees and trainers affect vocational education and training drop-out. (2021) American Educational Research Association (AERA) 2021 Virtual Annual Meeting (Online) [Conference presentation]

Böhn, Svenja ; Braunstein, Anke ORCID: 0000-0003-4350-1094 ; Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Dropout from initial vocational training – reasons and perspectives. (2020) 9th Meeting Professional Development Research Network PDRNet (Antwerpen, Belgium) [Conference presentation]

Böhn, Svenja ; Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 Vorzeitige Vertragslösung in der beruflichen Erstausbildung - Gründe und Perspektiven. (2020) Forschungskolloquium Area Wirtschaftspädagogik (Mannheim, Germany) [Conference presentation]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Die Wahrnehmung macht den Unterschied - Wie unterschiedliche Wahrnehmungen der Ausbildungsqualität von Ausbildenden und Auszubildenden mit Ausbildungsabbrüchen in Zusammenhang stehen. (2020) Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der DGfE 2020 (Online) [Conference presentation]

Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Gorshid, Georg Dariush ORCID: 0000-0003-4924-9870 ; Ludwig, Sabrina ORCID: 0000-0002-2920-7561 ; Mayer, Christian ORCID: 0000-0002-0443-6624 ; Braunstein, Anke ORCID: 0000-0003-4350-1094 ; Gentner, Sophia ORCID: 0000-0001-6266-7001 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 Individuelle Lernförderung in der Bürosimuation LUCA – Pilotierungsstudien aus Lernenden- und Lehrendenperspektive. (2020) Jahrestagung der DGfE-Sektion Berufs- und Wirtschafts­pädagogik (Online) [Conference presentation]

Aprea, Carmela ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 Qualität kompetenzorientierter Unterrichtsplanung in der beruflichen Bildung: Entwicklung und Validierung eines Beurteilungsinstruments. (2019) Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2019 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Graz, Österreich) [Conference presentation]

Findeisen, Stefanie ORCID: 0000-0001-9203-2023 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 Förderung der Erklärfähigkeit angehender Lehrpersonen - Evaluation einer Trainingsmaßnahme. (2019) Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2019 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Graz, Österreich) [Conference presentation]

Böhn, Svenja ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Quality of Vocational Education and Training: A systematic survey review. (2019) AERA Annual Meeting 2019 (Toronto, ON) [Conference presentation]

Findeisen, Stefanie ORCID: 0000-0001-9203-2023 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Erklären von Fachinhalten - eine erlernbare Fähigkeit? (2019) 7. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) (Köln, Germany) [Conference presentation]

Findeisen, Sebastian ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 Erklären wirtschaftlicher Inhalte: Analyse einer zentralen fachdidaktischen Kompetenz von angehenden Lehrpersonen. (2018) 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) (Essen, Germany) [Conference presentation]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 The development of prospective teachers’ explaining skills. (2018) 93rd Annual Conference Western Economic Association International (Vancouver, BC, Canada) [Conference presentation]

Böhn, Svenja Quality of VET - a systematic survey review. (2018) 7th Meeting Professional Development Research Network PDRNet (Paderborn, Germany) [Conference presentation]

Böhn, Svenja ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Vorzeitige Vertragslösungen im dualen System - eine qualitative Meta-Analyse zu den Gründen aus Auszubildendenperspektive. (2018) Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP) der DGfE (Frankfurt a.M., Germany) [Conference presentation]

Böhn, Svenja ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 VET training quality - a systematic survey review. (2018) 9th International conference ot the EARLI SIG 14 Learning and Professional Development (Geneva, Switzerland) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Geigle, Svenja Modeling instructional sensitivity of vocational competencies via Differential Item Functioning (DIF). (2017) Forschungskolloquium und Methodenworkshop im Rahmen der Nachwuchsförderung (Mannheim, Germany) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Geigle, Svenja VET training quality - a systematic survey review. (2017) Forschungskolloquium und Methodenworkshop im Rahmen der Nachwuchsförderung (Mannheim, Germany) [Conference presentation]

Findeisen, Stefanie ORCID: 0000-0001-9203-2023 ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 Entwicklung der Erklärfähigkeit im Studium der Wirtschaftspädagogik. (2017) Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2017 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Stuttgart, Germany) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 Entwicklung der Erklärkompetenz im Studium der Wirtschaftspädagogik. (2017) Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2017 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Stuttgart, Germany) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 Unterscheidet sich die Struktur des pädagogisch-psychologisches Wissens von Lehrkräften aus Schule und Erwachsenenbildung sowie deren Antwortverhalten? (2017) 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung GEBF (Heidelberg, Germany) [Conference presentation]

Böhn, Svenja Ausbildungsqualität und Ausbildungsabbruch. (2017) Treffen der Partner der Mannheimer Betriebswirtschaftslehre e.V. (Mannheim, Germany) [Conference presentation]

Böhn, Svenja Betriebliche Ausbildungsbedingungen im dualen System – Eine qualitative Meta-Analyse zur Operationalisierung in Auszubildendenbefragungen. (2017) Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP) der DGfE (Stuttgart, Germany) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 Instructional sensitivity in vocational education. (2016) College for Interdisciplinary Educational Research (CIDER), Fall Workshop (Mannheim, Germany) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 Assessment of teacher perceptions via Eye-Tracking. (2016) College for Interdisciplinary Educational Research (CIDER), Kick-Off Workshop (Berlin, Germany) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther ; Sangmeister, Julia Was macht berufliche (Test-)Aufgaben schwierig? - Lernpsychologische versus fachdidaktische Erklärungsansätze. (2016) Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2016 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Hamburg, Germany) [Conference presentation]

Sangmeister, Julia ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther Validating vocational assessments via Differential Item Functioning (DIF). (2016) EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference 2016 (Regensburg, Germany) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther ; Marx, Christian ; Goeze, Annika ; Fischer, Christoph ; Sangmeister, Julia Identifying instructional sensitivity of vocational competences via competence-based assessments. (2016) American Educational Research Association (AERA) annual meeting 2016 (Washington, DC) [Conference presentation]

Marx, Christian ; Goeze, Annika ; Voss, Thamar ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Hoehne, Verena ; Trautwein, Ulrich ; Schrader, Josef Entwicklung und Erprobung eines Tests zur Erfassung des pädagogisch-psychologischen Wissens von Lehrkräften in Schule und Erwachsenenbildung. (2016) 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) (Berlin, Germany) [Conference presentation]

Sangmeister, Julia ; Winther, Esther ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 Testformate im Vergleich: Papierbasierte vs. computerbasierte Aufgaben zur Messung kaufmännischer Kompetenz. (2016) 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) (Berlin, Germany) [Conference presentation]

Sangmeister, Julia ; Winther, Esther ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 Modellierung von Kompetenzen im kaufmännischen Bereich der Berufsbildung (Industriekaufleute). (2015) Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2015 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Zürich, Switzerland) [Conference presentation]

Winther, Esther ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 Diagnostik beruflicher Kompetenzen und Arbeitsmarktintegration – Adaption der ASCOT-Instrumente. (2015) Jahreskonferenz 2015 und BarCamp der „Allianz pro Fachkräfte“ : Arbeitsmarkt-Integration von Flüchtlingen (Nürnberg, Germany) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther ; Festner, Dagmar ; Sangmeister, Julia Towards competence development : empirical evidence for a compensatory function of initial VET and the power of workplace instruction. (2015) American Educational Research Association (AERA) annual meeting 2015 (Chicago, IL) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Festner, Dagmar ; Winther, Esther The development of vocational competence - a psychometric model for the commercial sector. (2014) EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference 2014 (Oslo, Norway) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther Promoting workforce excellence : a matter of vocational identity? (2014) American Educational Research Association (AERA) annual meeting 2014 (Philadelphia, PA) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 Was macht berufliche Testaufgaben schwierig? – Generierung eines kaufmännischen Kompetenzniveaumodells aus Perspektive von Experten und Lernenden. (2014) 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) (Frankfurt a.M., Germany) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 Messung beruflicher Identität und ihrer Einflussfaktoren in kaufmännischen Ausbildungsberufen. (2012) Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2012 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Paderborn, Germany) [Conference presentation]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther Assessing professional competency in Germany - lessons learned and attempts for a longitudinal analysis of professional competency development. (2012) 13th Annual Association for Educational Assessment (AEA) - Europe Conference (Berlin, Germany) [Conference presentation]

Report

Winther, Esther ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Sangmeister, Julia (2015) Kompetenzorientiertes Prüfen in der kaufmännischen Berufsbildung - Handlungsempfehlungen für die Prüfungspraxis und Entwicklungsperspektiven. Bonn [Report]

This list was created automatically on Tue Oct 8 05:42:55 2024 CEST