Export results as [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0

Citation

Order by: Year of publication | Authors | Document Type | No order
Skip to: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016

2023

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Braunstein, Anke ORCID: 0000-0003-4350-1094 (2023) Measuring the quality of workplace learning environments - A qualitative meta synthesis of employee questionnaires. Open Access The Journal of Workplace Learning Bradford 35 9 134-161 [Article]
[img]

Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 (2023) LUCA office simulation - Gestaltung authentsicher und individualisierter Szenarien in einer computerbasierten Bürosimulation. Dietl, Stefan F. ; Cramer, Günter Ausbilder-Handbuch : Aufgaben, Strategien u. Zuständigkeiten für Verantwortliche in d. Aus- u. Weiterbildung Köln 1-10 [Book chapter]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 (2023) The quality of in-company training – perspectives and effects. Open Access Mannheim [Doctoral dissertation]
[img]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 (2023) Digitales Prüfen prozess- und stakeholderorientiert denken mit der LUCA Office Simulation. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis : BWP Stuttgart 52 3 21-25 [Article]

2022

Böhn, Svenja ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2022) Dropout from initial vocational education – A meta-synthesis of reasons from the apprentice's point of view. Open Access Educational Research Review Amsterdam [u.a.] 35 Articel 100414 1-14 [Article]
[img]

Braunstein, Anke ORCID: 0000-0003-4350-1094 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 ; Winther, Esther ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 (2022) A taxonomy of social embedding - A systematic review of virtual learning simulations in vocational and professional learning. Studies in Educational Evaluation Amsterdam 72 Article 101098 [Article]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2022) Drop-out in dual VET: Why we should consider the drop-out direction when analysing drop-out. Open Access Empirical Research in Vocational Education and Training Rotterdam [u.a.] 14 1, Article 1 1-26 [Article]
[img]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 (2022) Alles eine Frage der Perspektive? Aktuelle Befunde zur betrieblichen Ausbildungsqualität. Bildung und Beruf Berlin 5 Februar 58-62 [Article]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2022) Assessment of vocational competences - Definitions, issues and quality criteria. Harteis, Christian ; Gijbels, David ; Kyndt, Eva Research approaches on workplace learning : insights from a growing field Professional and Practice-Based Learning Cham 31 305-320 [Book chapter]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Thomann, Herbert ; Braunstein, Anke ORCID: 0000-0003-4350-1094 (2022) Die LUCA Office Simulation in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung - didaktische Design-Empfehlungen und erforderliche Lehrkompetenzen. Open Access Gerholz, Karl-Heinz ; Schlottmann, Philipp ; Slepcevic-Zach, Peter ; Stock, Michaela Digital Literacy in der beruflichen Lehrer:innenbildung : Didaktik, Empirie und Innovation Berufsbildung, Arbeit und Innovation Bielefeld 68 107-121 [Book chapter]
[img]

2021

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2021) Differences in perception matter – How differences in the perception of training quality of trainees and trainers affect drop-out in VET. Open Access Vocations and Learning Dordrecht 14 3 369-409 [Article]
[img]

Böhn, Svenja ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2021) Development and validation of a learning quality inventory for in-company training in VET (VET-LQI). Open Access Vocations and Learning Dordrecht 14 1 23-53 [Article]
[img]

Aprea, Carmela ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 (2021) Design wirtschaftsberuflicher Lernumgebungen: Ein Ansatz zur Förderung und Analyse von Unterrichtsplanungskompetenz bei Studierenden der Wirtschaftspädagogik. Klusmeyer, Jens ; Söll, Matthias Unterrichtsplanung in der Wirtschaftsdidaktik : Aktuelle theorie-, empirie- und praxisbasierte Beiträge Wiesbaden 169-193 [Book chapter]

Abele, Stephan ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Nickolaus, Reinhold ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Seeber, Susan ; Sembill, Detlef ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 ; Walker, Felix ; Weyland, Ulrike ; Winther, Esther ; Wittmann, Eveline ; Wuttke, Eveline (2021) Potenziale technologiebasierter Kompetenztests der ASCOT-Initiative aus der Perspektive der Curriculum-Instruction-Assessment-Triade. Beck, Klaus ; Oser, Fritz Resultate und Probleme der Berufsbildungsforschung : Festschrift für Susanne Weber Bielefeld 13-40 [Book chapter]

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2021) Betriebliche Ausbildungsqualität – Eine Frage der Perspektive? Open Access Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE Wiesbaden 24 6 1453-1475 [Article]
[img]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2021) Berufliches Prüfungswesen: Kritik und mögliche Entwicklungsperspektiven. BLV-Magazin Stuttgart 1 30-32 [Article]

Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 ; Brandt, Steffen ; Winther, Esther (2021) Die web-basierte Bürosimulation LUCA – Funktionen, Einsatzmöglichkeiten und Forschungsausblick. Open Access Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik : ZBW Stuttgart 117 3 372-394 [Article]
[img]

Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 ; Gentner, Sophia ORCID: 0000-0001-6266-7001 ; Brandt, Steffen ; Braunstein, Anke ORCID: 0000-0003-4350-1094 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Gorshid, Georg Dariush ORCID: 0000-0003-4924-9870 ; Ludwig, Sabrina ORCID: 0000-0002-2920-7561 ; Mayer, Christian ORCID: 0000-0002-0443-6624 ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Winther, Esther (2021) Flexibel einsetzbare Lehr- und Lernplattform für kaufmännische Bildung : LUCA Office Simulation. VLB-Akzente : berufliche Bildung in Bayern München 30 10 9-11 [Article]

2020

Krötz, Maximilian ORCID: 0000-0003-4302-5390 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 Differences in perception - How deviations in quality perception of trainees and trainers affect dropout in VET. Open Access París, Georgina 71 In: Professional learning & development: From innovative research to innovative interventions. Book of abstracts of the EARLI SIG14 2020 Conference. (2020) Barcelona EARLI SIG14 2020 (conference canceled) (Barcelona, Spain) [Conference or workshop publication]
[img]

Findeisen, Stefanie ORCID: 0000-0001-9203-2023 ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 (2020) Fostering prospective teachers' explaining skills during university education – Evaluation of a training module. Open Access Higher Education Dordrecht [u.a.] tba tba [Article]
[img]

Böhn, Svenja (2020) Training quality and premature termination of apprenticeship contract – conceptualization, operationalization and measurement. Open Access Mannheim [Doctoral dissertation]
[img]

2019

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2019) A conceptual framework for authentic competence assessment in VET: A logic design model. McGrath, Simon Handbook of Vocational Education and Training : Developments in the Changing World of Work Cham 317-338 [Book chapter]

Böhn, Svenja ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2019) Betriebliche Ausbildungsbedingungen im dualen System - Eine qualitative Meta-Analyse zur Operationalisierung in Auszubildendenbefragungen. Zeitschrift für pädagogische Psychologie : ZfPP Bern ; Göttingen 33 1 49-70 [Article]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2019) Berufliche Handlungskompetenz und ihre Diagnostik: zwischen Bildungsanspruch und Verwertbarkeitserfordernissen. Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 Beruf, Beruflichkeit, Employability Wirtschaft - Beruf - Ethik Bielefeld 35 95-117 [Book chapter]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2019) Zentrale Abschlussprüfungen in der Berufsausbildung - ein Plädoyer. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis : BWP Bonn 48 6 11-15 [Article]

2018

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2018) Verfahren zur Erfassung von im Ausland formal und informell erworbener beruflicher Kompetenzen in der Aus- und Weiterbildung : Potentiale und Grenzen technologiebasierter Arbeitsplatzsimulationen. Maehler, Débora B. Diagnostik bei Migrantinnen und Migranten : ein Handbuch Göttingen 317-338 [Book chapter]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2018) Instructional sensitivity in vocational education. Open Access Learning and Instruction Amsterdam [u.a.] 53 21-33 [Article]
[img]

Winther, Esther ; Jordanoski, Goran ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2018) Zum Umgang mit fehlenden formalen Qualifikationen : Ansätze der Kompetenzanerkennung bei Flüchtlingen. Unterrichtswissenschaft Wiesbaden 46 1 7-20 [Article]

Sangmeister, Julia ; Winther, Esther ; Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Bley, Sandra ; Kreuzer, Christine ; Weber, Susanne (2018) Designing competence assessment in VET for a digital future. Ifenthaler, Dirk Digital workplace learning : bridging formal and informal learning with digital technologies Digital Workplace Learning: Bridging Formal and Informal Learning with Digital Technologies Cham 65-92 [Book chapter]

Deutscher, Viola ORCID: 0000-0002-9714-6465 The development of prospective teachers’ explaining skills. (2018) 93rd Annual Conference Western Economic Association International (Vancouver, BC, Canada) [Conference presentation]

2017

Voss, Thamar ; Goeze, Annika ; Marx, Christian ; Hoehne, Verena ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Schrader, Josef (2017) Using digital media to assess and promote school and adult education teacher competence. Buder, Jürgen Informational environments : effects of use, effective designs Cham 125-148 [Book chapter]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Rausch, Andreas ORCID: 0000-0002-0749-2496 ; Geigle, Svenja ; Seifried, Jürgen ORCID: 0000-0002-9460-7721 (2017) Ausbildungsqualität - theoretische Modellierung und Analyse ausgewählter Befragungsinstrumente. Open Access Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online : bwp@ Hamburg Profil 5 1-16 [Article]
[img]

Marx, Christian ; Goeze, Annika ; Voss, Thamar ; Hoehne, Verena ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Schrader, Josef (2017) Pädagogisch-psychologisches Wissen von Lehrkräften aus Schule und Erwachsenenbildung : Entwicklung und Erprobung eines Testinstruments. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE Wiesbaden 20 Supp.1 165-200 [Article]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2017) Assessing tomorrow’s potential : a competence measuring approach in vocational education and training. Leutner, Detlev Competence assessment in education : research, models and instruments Cham 221-243 [Book chapter]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther ; Sangmeister, Julia Instructional sensitivity : impacts and perspectives for vocational assessments (and education). Session D 106 In: Education in the crossroads of economy and politics : role of research in the advancement of public good : 17th Bienniel EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Tampere, Finland, 27.08. - 02.09.2017 : book of abstracts (2017) Leuven 17th Bienniel EARLI Conference for Research on Learning and Instruction (Tampere, Finland) [Conference or workshop publication]

Marx, Christian ; Goeze, Annika ; Voss, Thamar ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Hoehne, Verena ; Schrader, Josef Welche Struktur liegt dem pädagogisch-psychologischen Wissen von Lehrkräften in der Erwachsenenbildung/Weiter- bildung zugrunde und wie reliabel lässt es sich erfassen? Kunter, Mareike 119 In: Durch Bildung gesellschaftliche Herausforderungen meistern : Heidelberg, 13.-15. März 2017 : Tagungsband, 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (2017) Heidelberg 5. GEBF-Tagung (Heidelberg, Germany) [Conference or workshop publication]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2017) Erratum zu: Zur Entwicklung domänenverbundener und domänenspezifischer Kompetenz im Ausbildungsverlauf : Eine Analyse für die kaufmännische Domäne. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE Wiesbaden 20 1 139-140 [Article]

2016

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2016) Zur Entwicklung domänenverbundener und domänenspezifischer Kompetenz im Ausbildungsverlauf : eine Analyse für die kaufmännische Domäne. Open Access Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE Wiesbaden 19 4 765-782 [Article]
[img]

Winther, Esther ; Festner, Dagmar ; Sangmeister, Julia ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2016) Facing commercial competence: modeling domain-linked and domain-specific competence as key elements of vocational development. Wuttke, Eveline Economic competence and financial literacy of young adults : status and challenges Research in Vocational Education Opladen 3 149-164 [Book chapter]

Winther, Esther ; Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 (2016) Berufliche Kompetenzniveaumodellierung : eine Blaupause für die kaufmännische Domäne. Unterrichtswissenschaft Wiesbaden 44 2 131-146 [Article]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Winther, Esther (2016) Kompetenzorientierte Assessments in der beruflichen Bildung - zur Grundlegung eines kompetenzorientierten Prüfungswesens. Dietzen, Agnes Kompetenzorientierung : berufliche Kompetenzen entwickeln, messen und anerkennen Bielefeld 173-188 [Book chapter]

Klotz, Viola Katharina ORCID: 0000-0002-9714-6465 ; Sangmeister, Julia ; Winther, Esther Regarding the validity of competence based assessments – conceptualizations and examples of application. Mulder, Martin In: Competence 2016 : International conference on competence theory, research and practice, Wageningen University, 19 - 21 october 2016 : conference proceedings (2016) Wageningen Competence 2016 (Wageningen, Netherlands) [Conference or workshop publication]

This list was created automatically on Sat Feb 24 07:34:23 2024 CET