What can go wrong will go wrong: Birthday effects and early tracking in the German school system


Jürges, Hendrik ; Schneider, Kerstin


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/1547
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-15475
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2007
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: MEA Discussion Papers
Band/Volume: 138
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Außerfakultäre Einrichtungen > VWL insb Makroök u Wirtschaftspol (Börsch-Supan 1989-2011)
Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > Sonstige - Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des MEA (Mannheim Research Institute For the Economics of Aging) > MEA Discussion Papers
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Fachklassifikation: JEL: I21 I28 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Einschulungsalter , Lebensalter , Weiterführende Schule , Bildungsgang , Deutschland
Freie Schlagwörter (Englisch): Educational tracking , month of birth effects
Abstract: At the age of ten German pupils are given a secondary school track recommendation which largely determines the actual track choice. Track choice has major effects on the life course, mainly through labor market outcomes. Using data from the German PISA extension study, we analyze the effect of month of birth and thus relative age on such recommendations. We find that younger pupils are less often recommended to and actually attend Gymnasium, the most attractive track in terms of later life outcomes. Flexible enrolment and grade retention partly offset these inequalities and the relative age effect dissipates as students age.




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