Non-technological and technological innovation: Strange Bedfellows?


Schmidt, Tobias ; Rammer, Christian


[img]
Vorschau
PDF
dp07052.pdf - Veröffentlichte Version

Download (249kB)

URL: http://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/1624
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-16249
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2007
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: None
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Fachklassifikation: JEL: O31 L25 O30 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Innovation , Organisationswandel , Marketing , Technischer Fortschritt , Rentabilität , Unternehmensentwicklung , Schätzung , Deutschland
Freie Schlagwörter (Englisch): organisational innovation , marketing innovation, effects of innovation , CIS 4
Abstract: Non-technological innovation is an important element of firms’ innovation activities that both supplement and complement technological innovation, i.e. the introduction of new products and new processes. We analyse the spread of nontechnological innovation in firms, their relation to technological innovation, and their effects to firm performance and success with product and process innovation, using data from the German Community Innovation Survey conducted in 2005 (German CIS 4). Non-technological innovation is defined as the introduction of new organisational methods or the introduction of new marketing methods. We find that the determinants of a firm’s propensity to introduce technological and non-technological innovations are very similar and that both types are closely related. There are only small effects of nontechnological innovation on a firm’ profit margin, which contrasts the strong effects to be found from technological innovation. However, non-technological innovation spurs success with product and process innovation terms of sales with market novelties and cost reductions from new processes.
Zusätzliche Informationen:




Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen