Trust in surveys and the respondents' susceptibility to item nonresponse


Stocké, Volker ; Stark, Tobias


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/2601
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-26017
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2006
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Rationalitätskonzepte, Entscheidungsverhalten und ökonomische Modellierung
Band/Volume: 06-06
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > Sonstige - Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre
MADOC-Schriftenreihe: Sonderforschungsbereich 504 > Rationalitätskonzepte, Entscheidungsverhalten und ökonomische Modellierung (Laufzeit 1997 - 2008)
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Normierte Schlagwörter (SWD): Deutschland , Umfrage , Vertrauen , Schätzung , Meinung
Freie Schlagwörter (Englisch): attitudes toward surveys , cross-national survey research , don’t knows , item nonresponse , question refusal , respondents’ cooperation
Abstract: We test the hypothesis that respondents with a strong attitude that surveys in general cannot be trusted are more susceptible to item nonresponse. This is done separately for the don’t know and refusal rate observed for subjective and factual questions. In a comparative perspective, using data from the ten new member states of the European Union, we firstly find substantial between-country and sociodemographic differences in all four types of nonresponse. A series of negative-binomial regressions shows secondly that lacking trust in surveys significantly increases the rate of unanswered questions, but this negative effect is restricted on the subsample of respondents who consistently reported this attitude in multiple questions. This is equally the case for don’t knows as well as refusals on subjective as well as factual questions. Thirdly, the between-country differences in nonresponse rates are only partly due to the national samples, having differently strong faith in surveys.
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