Compulsory Schooling Reforms, Education and Mortality in Twentieth Century Europe


Gathmann, Christina ; Jürges, Hendrik ; Reinhold, Steffen


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/30386
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-303869
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2012
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Working Paper Series
Band/Volume: 12-04
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > VWL, Empirische Ökonomik (Juniorprofessur) (Reinhold 2011-2014)
MADOC-Schriftenreihe: Department of Economics > Working Paper Series
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Fachklassifikation: JEL: I12 , I21 , I28,
Normierte Schlagwörter (SWD): Europa , Schulpflicht , Bildung , Sterbeziffer , Frau
Freie Schlagwörter (Englisch): Compulsory schooling , education , mortality , Europe
Abstract: Education yields substantial non-monetary benefits, but the size of these gains is still debated. Previous studies, for example, report contradictory effects of education and compulsory schooling on mortality – ranging from zero to large mortality reductions. Using data from 19 compulsory schooling reforms implemented in Europe during the twentieth century, we quantify the mean mortality effect and explore its dispersion across gender, time and countries. We find that men benefit from compulsory education both in the shorter and longer run. In contrast, compulsory schooling reforms have little or no effect on mortality for women.




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