Gender differences in the influence of parental class on young adults’ participation in postsecondary education in the US


Weiss, Felix ; Scholten, Mirte M. M.



DOI: https://doi.org/10.1080/0309877X.2012.722196
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0309877...
Weitere URL: https://www.researchgate.net/publication/263249688...
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2014
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Journal of Further and Higher Education
Band/Volume: 38
Heft/Issue: 2
Seitenbereich: 182-199
Ort der Veröffentlichung: Abingdon
Verlag: Routledge, Taylor & Francis Group
ISSN: 0309-877X , 1469-9486
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Außerfakultäre Einrichtungen > MZES - Arbeitsbereich A
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Abstract: As with earlier social disparities in educational achievement, re-enrolment in college education can depend on parental social background. We link this finding with gender differences using data from the US National Longitudinal Study of Youth 79 and ask if the decision to re-enrol in college is influenced by parental social class in a gender-specific way. The results show that adding maternal class position to the operationalisation of social origin can be beneficial and result in a better model fit. Moreover, there are gender differences on the part of the child. Working-class men are constantly disadvantaged in their chances to re-enrol in education throughout their lives compared to men with more privileged family backgrounds, while working-class women are only disadvantaged among early re-entrants. This result is reversed in later years and women with working-class parents re-enrol more often.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen