Ethnic segregation of friendship networks in school: Testing a rational-choice argument of differences in ethnic homophily between classroom- and grade-level networks


Leszczensky, Lars ; Pink, Sebastian



DOI: https://doi.org/10.1016/j.socnet.2015.02.002
URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S...
Weitere URL: http://www.albany.edu/~ravi/pdfs/talk_slides.d/lam...
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2015
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Social Networks
Band/Volume: 42
Seitenbereich: 18-26
Ort der Veröffentlichung: Amsterdam [u.a.]
Verlag: Elsevier
ISSN: 0378-8733
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Außerfakultäre Einrichtungen > MZES - Arbeitsbereich A
Außerfakultäre Einrichtungen > GESS - CDSS (SOWI)
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Abstract: Adolescents’ school-based friendship networks tend to be segregated along ethnic lines. But few studies have examined whether variation in network boundaries affects the degree of ethnic friendship segregation. We use rational-choice theory to argue that ethnic homophily is more pronounced for friendships between classrooms than for those within classrooms. We empirically test this hypothesis using two-wave German panel data (N = 1,258) and stochastic actor-oriented models (RSiena). In line with our theoretical argument, we find that the tendency to form same-ethnic friendships is indeed stronger at the grade level, which translates into stronger ethnic segregation in friendship networks at the grade level than at the classroom level. Implications for research on ethnic segregation in school-based friendship networks are discussed.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen