Struggling up the hill: short-term effects of parties' contacting, political news and everyday talks on turnout


Schmitt-Beck, Rüdiger



DOI: https://doi.org/10.1177/1354068815605675
URL: http://ppq.sagepub.com/content/early/2015/09/24/13...
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2016
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Party Politics
Band/Volume: 22
Heft/Issue: 2
Seitenbereich: 227-240
Ort der Veröffentlichung: London [u.a.]
Verlag: Sage Publ.
ISSN: 1354-0688 , 1460-3683
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Außerfakultäre Einrichtungen > MZES - Arbeitsbereich B
Fakultät für Sozialwissenschaften > Politikwissenschaft, Politische Soziologie (Schmitt-Beck 2008-2023)
Fachgebiet: 320 Politik
Abstract: This paper examines the effects of three main forms of campaign communication on voter turnout in the 2013 German Federal Election – party contact, the news media’s political coverage and everyday political discussions. Our study is innovative in that it uses panel data to reduce the problems of endogeneity and examines the impact of each information source controlling for the other two. The results show that media exposure via broadsheet newspapers is the strongest stimulus to turnout, followed by parties’ mediated electioneering efforts. We also find that under certain conditions, exposure to information sources can also demobilize voters.




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