Selection and influence processes in academic achievement - more pronounced for girls?


Kretschmer, David ; Leszczensky, Lars ; Pink, Sebastian



DOI: https://doi.org/10.1016/j.socnet.2017.09.003
URL: https://www.researchgate.net/publication/320680833...
Weitere URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/...
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2018
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Social Networks
Band/Volume: 52
Seitenbereich: 251-260
Ort der Veröffentlichung: Amsterdam
Verlag: Elsevier
ISSN: 0378-8733
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Sozialwissenschaften > Allgemeine Soziologie (Kalter 2009-)
Außerfakultäre Einrichtungen > MZES - Arbeitsbereich A
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Abstract: Friends tend to be similar in their academic achievement. In this study, we investigate whether this similarity results from students selecting friends with similar achievement or from friends influencingstudents’ achievement. In particular, we argue that selection and influence effects should be stronger among girls than among boys. Using friendship network data on 1273 German secondary school students and stochastic actor-oriented models for the co-evolution of networks and behavior, we find selection effects only among girls, which is in line with our theoretical arguments. By contrast, influence effects contribute to achievement similarity among both boys and girls.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen