Probing the limits of classic trauma representation: The juxtaposition of traumas in the contemporary American novel


Koschorreck, Maartje


[img] PDF
Dissertation_Koschorreck_Probing the Limits of Classic Trauma Representation.pdf - Published

Download (1MB)

URL: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/53744
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-537440
Document Type: Doctoral dissertation
Year of publication: 2018
Place of publication: Mannheim
University: Universität Mannheim
Evaluator: Reichardt, Ulfried
Date of oral examination: 21 December 2018
Publication language: English
Institution: School of Humanities > Anglistik III - Amerikanische Literatur- u. Kulturwissenschaft (Reichardt 2001-)
License: CC BY 4.0 Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Subject: 800 Literature, rhetoric and criticism
810 American literature in English
Individual keywords (German): Traumaliteratur , traumatische Erinnerungen , Traumadarstellung , Traumadiskurs , PTBS , Holocaust , Vietnamkrieg , Zweiter Weltkrieg , Sklaverei , Netzwerktheorie , Wahrnehmungsgeografie , Magischer Realismus , Jonathan Safran Foer , Nicole Krauss , Bebe Moore Campbell , Amerikanische Literatur
Keywords (English): trauma literature , trauma fiction , trauma culture , trauma discourse , Cathy Caruth , Michael Rothberg , Colum McCann , 9/11 , Hiroshima , slavery , Vietnam War , World War II , PTSD , traumatic memory , psychogeography , network theory , magic realism
Abstract: The thesis examines contemporary US-American novels which juxtapose several collective traumatic memories. Close readings of the novels "What You Owe Me" by Bebe Moore Campbell (2001), "Extremely Loud and Incredibly Close" by Jonathan Safran Foer (2006), "Let the Great World Spin" by Colum McCann (2009), and "Great House" by Nicole Krauss (2010) carve out how different collective historical traumas such as 9/11, the Vietnam War, the Holocaust, and slavery are depicted within the same novel and to what effect the juxtaposition is undertaken, i.e. if commonalities or differences are suggested or if the outcome is left open. The thesis also discusses which position the novels take up in the discourses on the incomparability or hierarchization of traumas. As analytical tools, the thesis applies not only classic trauma studies approaches, as they were established by Cathy Caruth, but also concepts which hitherto have not been applied to study trauma fiction, i.e. network theory and psychogeography, thereby pointing out benefits and limits of the classic trauma discourse.
Translation of the abstract: Die Dissertation untersucht vier US-amerikanische Gegenwartsromane, die jeweils mehrere kollektive traumatische Erinnerungen thematisieren. Close Readings der Romane "What You Owe Me" von Bebe Moore Campbell (2001), "Extremely Loud and Incredibly Close" von Jonathan Safran Foer (2006), "Let the Great World Spin" von Colum McCann (2009) und "Great House" von Nicole Krauss (2010) zeigen, wie historische Traumata, ausgelöst zum Beispiel durch 9/11, den Vietnamkrieg, die Bombardierungen Dresdens und Hiroshimas im Zweiten Weltkrieg, den Holocaust oder die Sklaverei, nebeneinandergestellt werden und welche Effekte die gemeinsame Repräsentation hat, d.h. ob Gemeinsamkeiten oder Unterschiede suggeriert werden oder das Ergebnis offen bleibt. Des Weiteren wird erörtert, wie sich die Romane in Diskursen über die Unvergleichbarkeit oder Hierarchisierung von Traumata positionieren. Als Analyse-Tools greift die Arbeit sowohl auf Ansätze der klassischen, durch Cathy Caruth geprägten, Traumastudien als auch auf Konzepte der Netzwerktheorie und Psychogeographie, die bisher nicht auf Traumaliteratur angewendet wurden, zurück und zeigt somit die Chancen und Grenzen des klassischen Traumadiskurses auf. (German)

Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item