Lemmatising verbs in Middle English corpora: The benefit of enriching the Penn-Helsinki Parsed Corpus of Middle English 2 (PPCME2), the Parsed Corpus of Middle English Poetry (PCMEP), and A Parsed Linguistic Atlas of Early Middle English (PLAEME)


Percillier, Michael ; Trips, Carola



URL: http://www.lrec-conf.org/proceedings/lrec2020/inde...
Weitere URL: http://www.lrec-conf.org/proceedings/lrec2020/pdf/...
Dokumenttyp: Konferenzveröffentlichung
Erscheinungsjahr: 2020
Buchtitel: LREC 2020 : twelfth International Conference on Language Resources and Evaluation$d May 11-16 , 2020, Marseille, France : conference proceedings
Seitenbereich: 7172-7180
Veranstaltungstitel: LREC 2020
Veranstaltungsort: Marseille, France
Veranstaltungsdatum: 11.-16.05.2020
Herausgeber: Calzolari, Nicoletta
Ort der Veröffentlichung: Paris
Verlag: ELRA
ISBN: 979-10-95546-34-4
Sprache der Veröffentlichung: Deutsch
Einrichtung: Philosophische Fakultät > Anglistik IV - Anglistische Linguistik/Diachronie (Trips 2006-)
Fachgebiet: 400 Sprache, Linguistik
Abstract: This paper describes the lemmatisation of three annotated corpora of Middle English—the Penn-Helsinki Parsed Corpus of Middle English 2 (PPCME2), the Parsed Corpus of Middle English Poetry (PCMEP), and A Parsed Linguistic Atlas of Early Middle English (PLAEME) — which is a prerequisite for systematically investigating the argument structures of verbs of the given time. Creating this tool and enriching existing parsed corpora of Middle English is part of the project Borrowing of Argument Structure in Contact Situations (BASICS) which seeks to explain to which extent verbs copied from Old French had an impact on the grammar of Middle English. First, we lemmatised the PPCME2 by (1) creating an inventory of form-lemma correspondences linking forms in the PPCME2 to lemmas in the MED, and (2) inserting this lemma information into the corpus (precision: 94.85%, recall: 98.92%). Second, we enriched the PCMEP and PLAEME, which adopted the annotation format of the PPCME2, with verb lemmas to undertake studies that fill the well-known data gap in the subperiod (1250–1350) of the PPCME2. The case study of reflexives shows that with our method we gain much more reliable results in terms of diachrony, diatopy and contact-induced change.
Zusätzliche Informationen: Online-Ressource




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen