Algorithmic media use and algorithm literacy: An integrative literature review


Gagrčin, Emilija ; Naab, Teresa K. ; Grub, Maria F.


[img] PDF
gagrcin-et-al-2024-algorithmic-media-use-and-algorithm-literacy-an-integrative-literature-review.pdf - Veröffentlichte Version

Download (863kB)

DOI: https://doi.org/10.1177/14614448241291137
URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/146144482...
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-681498
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr Online: 2024
Datum: 8 November 2024
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: New Media & Society
Band/Volume: tba
Heft/Issue: tba
Seitenbereich: 1-25
Ort der Veröffentlichung: London [u.a.]
Verlag: Sage Publ.
ISSN: 1461-4448 , 1461-7315
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Philosophische Fakultät > Medien- und Kommunikationswissenschaft (Naab 2022-)
Bereits vorhandene Lizenz: Creative Commons Namensnennung 4.0 International (CC BY 4.0)
Fachgebiet: 070 Nachrichtenmedien, Journalismus, Verlagswesen
Freie Schlagwörter (Englisch): algorithms , algorithm literacy , algorithmic media , experiential learning , social media platforms , systematic literature review
Abstract: Algorithms profoundly shape user experiences on digital platforms, raising concerns about their negative impacts and highlighting the importance of algorithm literacy. Research on individuals’ understanding of algorithms and their effects is expanding rapidly but lacks a cohesive framework. We conducted a systematic integrative literature review across social sciences and humanities (n = 169), addressing algorithm literacy in terms of its key conceptualizations and the endogenous, exogenous, and personal factors that influence it. We argue that existing research can be framed in terms of experiential learning cycles and outline how this approach can be beneficial for acquiring algorithm literacy. Finally, we propose a future research agenda that includes defining core competencies relevant to algorithm literacy, standardization of measures, integrating subjective and factual aspects of algorithm literacy, and task- and domain-specific approaches.


SDG 4: Hochwertige BildungSDG 8: Menschenwürdige Arbeit und WirtschaftswachstumSDG 10: Weniger Ungleichheiten


Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.

Diese Publikation ist bisher nur Online erschienen. Diese Publikation nun als "Jetzt in Print erschienen" melden.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen