Algorithmic media use and algorithm literacy: An integrative literature review
Gagrčin, Emilija
;
Naab, Teresa K.
;
Grub, Maria F.
|
PDF
gagrcin-et-al-2024-algorithmic-media-use-and-algorithm-literacy-an-integrative-literature-review.pdf
- Veröffentlichte Version
Download (863kB)
|
DOI:
|
https://doi.org/10.1177/14614448241291137
|
URL:
|
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/146144482...
|
URN:
|
urn:nbn:de:bsz:180-madoc-681498
|
Dokumenttyp:
|
Zeitschriftenartikel
|
Erscheinungsjahr Online:
|
2024
|
Datum:
|
8 November 2024
|
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe:
|
New Media & Society
|
Band/Volume:
|
tba
|
Heft/Issue:
|
tba
|
Seitenbereich:
|
1-25
|
Ort der Veröffentlichung:
|
London [u.a.]
|
Verlag:
|
Sage Publ.
|
ISSN:
|
1461-4448 , 1461-7315
|
Sprache der Veröffentlichung:
|
Englisch
|
Einrichtung:
|
Philosophische Fakultät > Medien- und Kommunikationswissenschaft (Naab 2022-)
|
Bereits vorhandene Lizenz:
|
Creative Commons Namensnennung 4.0 International (CC BY 4.0)
|
Fachgebiet:
|
070 Nachrichtenmedien, Journalismus, Verlagswesen
|
Freie Schlagwörter (Englisch):
|
algorithms , algorithm literacy , algorithmic media , experiential learning , social media platforms , systematic literature review
|
Abstract:
|
Algorithms profoundly shape user experiences on digital platforms, raising concerns about their negative impacts and highlighting the importance of algorithm literacy. Research on individuals’ understanding of algorithms and their effects is expanding rapidly but lacks a cohesive framework. We conducted a systematic integrative literature review across social sciences and humanities (n = 169), addressing algorithm literacy in terms of its key conceptualizations and the endogenous, exogenous, and personal factors that influence it. We argue that existing research can be framed in terms of experiential learning cycles and outline how this approach can be beneficial for acquiring algorithm literacy. Finally, we propose a future research agenda that includes defining core competencies relevant to algorithm literacy, standardization of measures, integrating subjective and factual aspects of algorithm literacy, and task- and domain-specific approaches.
|
| Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie. |
| Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt. |
| Diese Publikation ist bisher nur Online erschienen. Diese Publikation nun als "Jetzt in Print erschienen" melden. |
Suche Autoren in
Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail
Actions (login required)
|
Eintrag anzeigen |
|
|