Zuwanderung und die Folgen für die universitäre Lehrerausbildung. Lehr(er)kompetenzen für den Unterricht in kulturell und sprachlich heterogenen Schulklassen - Qualifizierungsmaßnahmen am Beispiel der dt. und der gr. Grundschullehrerausbildung.


Triantafillou, Fotini


[img]
Preview
PDF
Triantafillou_Fotini.pdf - Published

Download (2MB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/1029
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-10296
Document Type: Doctoral dissertation
Year of publication: 2004
The title of a journal, publication series: None
Place of publication: Mannheim
Publishing house: Universität Mannheim
University: Universität Mannheim
Evaluator: Groth, Günther
Date of oral examination: 27 August 2004
Publication language: German
Institution: School of Social Sciences > Erziehungswissenschaft II (Hofer 1982-2007, Em)
Subject: 370 Education
Subject headings (SWD): Lehrerbildung , Qualifikation
Individual keywords (German): Primarstufenlehrerausbildung , Interkulturelle Qualifikationen , Deutschland , Griechenland
Keywords (English): teacher education
Abstract: Europaweit ist eine Diskussion über die stärkere Berücksichtigung der interkulturellen Dimension in der Lehrerbildung in Gang gekommen. Die Autorin setzt sich aus vergleichender Perspektive mit den strukturellen und inhaltlichen Schwierigkeiten bei der curricularen Einbettung der interkulturellen Dimension in die Primarstufenlehrerbildung in Deutschland und Griechenland auseinander. Dabei zeigen sich aufschlussreiche Unterschiede hinsichtlich der prüfungstechnischen und der fachlich-disziplinären Verankerung sowie der inhaltlichen Ausgestaltung. Zudem wurden auf der Grundlage einer quantitativen Fragebogen-Studie erste Ergebnisse dargelegt, wie 1057 Grundschullehrer-Studierende in Deutschland und in Griechenland ihre interkulturelle Qualifikation einschätzen.
Translation of the title: Immigration and the consequences for teacher education (English)
Translation of the abstract: Throughout Europe, a discussion has been started concerning an increased integration of the intercultural dimension into teacher training. The author examine, from a comparative perspective, the structural and content-related problems of the curricular integration of the intercultural dimension into the training of primary school teachers in Germany and in Greece. Significant differences are revealed in the technicalities of the examinations and the embedding in the subjects and disciplines, as well as in the content-related design. Besides are on the basis of a quantitative questionnaire study first results shown, how 1057 primary teacher-students in Germany and Greece assess their intercultural qualification. (English)
Additional information:




Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item