Internationalizing R&D Co-opetition: Dress for the Dance with the Devil


Schmiele, Anja ; Sofka, Wolfgang


[img]
Vorschau
PDF
dp07045.pdf - Veröffentlichte Version

Download (134kB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/1526
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-15267
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2007
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: ZEW Discussion Papers
Band/Volume: 07-045
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: F23 O31 O32 D83 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Forschungskooperation , Forschung und Entwicklung , Multinationales Unternehmen , Geistiges Eigentum , Deutschland
Freie Schlagwörter (Englisch): Co-opetition , R&D collaboration , internationalization , innovation management
Abstract: Competitors can be valuable sources and partners for innovation activities. Against the background of international expansion of firms and increased international competition, the R&D collaborations with international competitors (international co-opetition) is becoming an increasingly interesting way to gain access to well guarded knowledge from abroad. However, to be able to benefit from these paradox alliances, a certain level of international co-opetition readiness is required. On the one hand, this readiness is important to protect the companies’ intellectual property that should not be leaked to competitors. On the other hand, the firm has to be able to absorb and utilize the knowledge and capabilities of the collaborating competitor. Hence, we envision co-opetition as a balancing act between appropriability practices and absorptive capacities in a cross-border context. We test these dual hypotheses for a broad sample of roughly 1,000 innovative firms in the German manufacturing sector. We find that co-opetition with international competitors requires a shift in appropriability practices from informal methods (secrecy, lead time) towards formal ones (like patents and copyrights). Besides, we discover that the readiness for international co-opetition can be achieved by developing international collaboration experience through collaborations with international customers or suppliers.
Zusätzliche Informationen:




Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen