The effect of early noncognitive skills on social outcomes in adolescence
Coneus, Katja
;
Laucht, Manfred
URL:
|
http://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/2229
|
URN:
|
urn:nbn:de:bsz:180-madoc-22292
|
Dokumenttyp:
|
Arbeitspapier
|
Erscheinungsjahr:
|
2008
|
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe:
|
None
|
Sprache der Veröffentlichung:
|
Englisch
|
Einrichtung:
|
Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
|
MADOC-Schriftenreihe:
|
Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
|
Fachgebiet:
|
330 Wirtschaft
|
Fachklassifikation:
|
JEL:
I20 J13 J24 ,
|
Normierte Schlagwörter (SWD):
|
Deutschland , Kind , Sozialverhalten , Gefühl , Jugend , Persönlichkeitspsychologie , Bildungsniveau
|
Freie Schlagwörter (Englisch):
|
noncognitive skills , early childhood , risk factors , social outcomes
|
Abstract:
|
This paper investigates the impact of early noncognitive skills on social outcomes in adolescence. The child's attention span, approach, prevailing mood and distractibility in early childhood may be crucial predictors for school achievements, health risk behavior, delinquency and autonomy as adolescent. We investigate this issue using a longitudinal epidemiological cohort study of 384 children at risk from the Rhine-Neckar Region in Germany. Our results indicate that noncognitive skills in early childhood are important predictors of educational success, tobacco and alcohol use, delinquency and autonomy in adolescence. In particular, the attention span has emerged as a dominant factor among noncognitive skills regarding educational performance, health behavior and delinquency in our study. Further, we find that boys with low noncognitive skills have significantly lower social outcomes compared to girls.
|
Zusätzliche Informationen:
|
|
| Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt. |
Suche Autoren in
Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail
Actions (login required)
|
Eintrag anzeigen |
|
|