Do consumers benefit from concentration in the New Economy? : a review of Google's mergers, acquisitions, and arrangements


Beschorner, Patrick


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/2235
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-22355
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2008
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: None
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: L42 K21 L41 M37 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): USA , Suchmaschine , Online-Werbung , Konzentration <Wirtschaft> , New Economy , Google Inc.
Freie Schlagwörter (Englisch): merger control , multisided platforms , screening mechanism
Abstract: Within the last three years, Google has acquired YouTube and DoubleClick and has attempted to control part of Yahoo!'s search advertising business. Two of the deals have not raised antitrust concerns by competition authorities. I review these deals with a focus on consumer welfare. Consumers are affected by being on one side of a multisided platform. Provided that better matches of search ads are beneficial, I demonstrate that the mergers may have positive effects for consumers through better matches between users and search ads. However, this does not substitute an in-depth antitrust assessment of the deals.
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