Noncognitive skills in economics : models, measurement, and empirical evidence


Thiel, Hendrik ; Thomsen, Stephan L.


[img]
Vorschau
PDF
dp09076.pdf - Veröffentlichte Version

Download (503kB)

URL: http://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/2599
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-25995
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2009
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: None
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: J31 J24 J12 I28 I20 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Persönlichkeitspsychologie , Kognition , Qualifikation , Bildungsinvestition
Freie Schlagwörter (Englisch): noncognitive skills , personality , human capital formation , psychometric measures
Abstract: There is an increasing economic literature considering personality. This paper provides an overview on the role of these skills regarding three main aspects of economic analysis: measurement, theoretical modeling, and empirical estimates. Based on the relevant literature from different disciplines, the common psychometric measures used to assess personality are discussed. A recently proposed theoretical framework of human capital production takes personality explicitly into account. It is reviewed to clarify the understanding of crucial features of skill development. Based on these foundations, the main results of the empirical literature regarding noncognitive skills are classified along the research questions and summarized.
Zusätzliche Informationen:




Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen