99 cent : price points in e-commerce


Hackl, Franz ; Kummer, Michael E. ; Winter-Ebmer, Rudolf


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URL: http://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/2929
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-29299
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2010
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: None
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: L11 D41 C41 ,
Normierte Schlagwörter (SWD): Österreich , Preiswettbewerb , Preispolitik , Verbraucherverhalten , Electronic Commerce
Freie Schlagwörter (Englisch): Competitive behaviour , pricing behaviour, E-Commerce, pricing in the nines, focal pricing
Abstract: Basu (2006) argues that the prevalence of 99 cent prices in shops can be explained with rational consumers who disregard the rightmost digits of the price. This bounded rational behaviour leads to a Bertrand equilibrium with positive markups. We use data from an Austrian price comparison site and find results highly compatible with Basu’s theory. We can show that price points - in particular prices ending in 9 - are prevalent and have significant impact on consumer demand. Moreover, these price points are sticky; neither the price-setter itself wants to change them neither the rivals do underbid these prices, if they represent the cheapest price on the market.
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