The diffusion of market orientation throughout the organization: A social learning theory perspective


Lam, Son K. ; Kraus, Florian ; Ahearne, Michael



DOI: https://doi.org/10.1509/jmkg.74.5.061
URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1509/jmkg.74.5...
Weitere URL: https://ssrn.com/abstract=1584646
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2010
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Journal of Marketing : JM
Band/Volume: 74
Heft/Issue: 5
Seitenbereich: 61-79
Ort der Veröffentlichung: Thousand Oaks, CA
Verlag: Sage Publishing
ISSN: 0022-2429 , 1547-7185
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > Dr. Werner Jackstädt Stiftungslehrstuhl für Sales & Services Marketing (Kraus 2011-)
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Freie Schlagwörter (Englisch): market orientation, customer orientation, internal marketing, organizational identification, middle management, multilevel modeling
Abstract: This study examines the diffusion of market orientation (MO) as a social learning process to acquire and transfer individual-level MO. Central to the diffusion are important work-group members, or envoys. Through their marketoriented action, top managers serve as market-oriented role models to two important types of observers in work groups—formal middle managers and work-group expert peers. In turn, these observers become top managers’ envoys and role models of market-oriented behavior to frontline employees. Empirical results from a three-level data set from a Fortune 500 company support this perspective.While envoys who are neither market oriented nor identified with the firm are the least effective, envoys who are not market oriented but are strongly identified with the firm are also detrimental. Network size hinders the informal route of learning through expert peers but not the formal route through middle managers. By identifying who the important work-group envoys are and under what conditions certain envoys are likely to be most effective, this study helps managers select the best envoys to implement MO.




Dieser Datensatz wurde nicht während einer Tätigkeit an der Universität Mannheim veröffentlicht, dies ist eine Externe Publikation.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

BASE: Lam, Son K. ; Kraus, Florian ; Ahearne, Michael

Google Scholar: Lam, Son K. ; Kraus, Florian ; Ahearne, Michael

ORCID: Lam, Son K. ; Kraus, Florian ORCID: 0000-0001-6807-6544 ; Ahearne, Michael

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen