Conceptualizing Business Models for Competitive Advantage Research by Integrating the Resource and Market-Based Views


Steininger, Dennis M. ; Huntgeburth, Jan ; Veit, Daniel J.


[img]
Vorschau
PDF (Full Text)
Steininger_et_al._-_2011_-_Conceptualizing_Business_Models_for_Competitive_Ad.pdf - Veröffentlichte Version

Download (355kB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/29993
Weitere URL: http://aisel.aisnet.org/amcis2011_submissions/286
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-299931
Dokumenttyp: Konferenzveröffentlichung
Erscheinungsjahr: 2011
Buchtitel: A Renaissance of Information Technology: for Sustainability and Global Competitiveness : proceedings AMCIS 2011
Seitenbereich: Paper 286
Veranstaltungstitel: 17th Americas Conference on Information Systems 2011
Veranstaltungsort: Detroit, Mich.
Veranstaltungsdatum: August 4-7, 2011
Ort der Veröffentlichung: Atlanta, Ga.
Verlag: AISeL
ISBN: 978-0-615-50707-1
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > Dieter-Schwarz-Stiftungslehrstuhl für ABWL, E-Business u. E-Government (Veit 2006-2013)
Fachgebiet: 650 Management
Freie Schlagwörter (Englisch): E-Business , Business Models , Resource-Based View of the Firm , Market-based View , Components , Strategy
Abstract: Two opposing theories have been proposed to explain competitive advantage of firms. First, the market-based view (MBV) is focused on product or market positions and competition while second, the resource-based view (RBV) aims at explaining success by inwardly looking at unique resources and capabilities of a firm. Research has been struggling to distinguish impacts of these theories for illuminating performance. Business models are seen as an important concept to systemize the business and value creation logic of firms by defining different core components. Thus, this paper tries to assess associations between these components and MBV or RBV perspectives by applying content analysis. Two of the business model components were found to have strong links with the MBV while three of them showed indications of their roots lying in the resource-based perspective. These results are discussed and theorized in a final step by suggesting frameworks of the corresponding perspectives for further explaining competitive advantage.
Zusätzliche Informationen: Online Ressource




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen