Resale price maintenance and manufacturer competition for retail services


Hunold, Matthias ; Muthers, Johannes


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/32245
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-322458
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2012
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: ZEW Discussion Papers
Band/Volume: 12-028
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: D83 , L42,
Freie Schlagwörter (Englisch): Biased sales advice , common agency , manufacturer dilemma , matching , retail service , RPM , vertical restraints
Abstract: We investigate the incentives of manufacturers to use resale price maintenance (RPM) when selling products through common retailers. In our model retailers provide product specific pre-sales services. If the competitive retail margins are low, each manufacturer fixes a minimum price to induce favorable retail services. With symmetric manufacturers, products are equally profitable in equilibrium and no product is favored as without RPM, but retail prices are higher. We show that minimum RPM can create a prisoner’s dilemma for manufacturers without increasing, and possibly even decreasing the overall service quality. This challenges the service argument as an efficiency defense for RPM.




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