The competitive effects of firm exit: evidence from the U.S. airline industry


Hüschelrath, Kai ; Müller, Kathrin


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/32319
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-323197
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2012
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: ZEW Discussion Papers
Band/Volume: 12-037
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: L40 , L93,
Freie Schlagwörter (Englisch): Airline industry , exit , liquidation , merger , efficiencies , entry-inducing effects
Abstract: We study the competitive effects of five liquidations and six mergers in the domestic U.S. airline industry between 1995 and 2010. Applying fixed effects regression models we find that route exits due to liquidation lead to substantially larger price increases than mergerrelated exits. Within the merger category, our analysis reveals significant price increases on all affected routes immediately after the exit events. In the medium and long-run, however, realized merger efficiencies and entry-inducing effects are found to be strong enough to drive prices down to pre-exit levels.




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