Capped steam ahead : a case study among ship operators on a maritime ETS


Koesler, Simon ; Achtnicht, Martin ; Köhler, Jonathan


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/32423
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-324236
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2012
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: ZEW Discussion Papers
Band/Volume: 12-044
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: L91 , Q54 , Q58 , R48,
Freie Schlagwörter (Englisch): Emission trading , international shipping , maritime emissions
Abstract: International shipping is an important emitter of greenhouse gases. The International Maritime Organization (IMO) is discussing different approaches to reduce maritime CO2 emissions, in particular market-based mechanisms. In this paper, we assess potential implications of a maritime emission trading scheme (ETS) on the organisation and operations of shipping companies, primarily on the basis of a case study involving ship operators. Our results suggest that there is no knock-out criterion why a cap-andtrade approach should not work in the shipping sector in practice. A maritime ETS has the potential to engage this sector into cost-efficient emission reduction if designed to account for the special characteristics of the international shipping industry.




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