Knowing what not to do: financial literacy and consumer credit choices


Dick, Christian D. ; Jaroszek, Lena


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URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/33709
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-337095
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2013
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: ZEW Discussion Papers
Band/Volume: 13-027
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: D12 , D14,
Freie Schlagwörter (Englisch): Consumer finance , credit decisions , financial literacy , financial education , numeracy , self-control
Abstract: Based on a rich panel of household data, we investigate the determinants of the use of consumer credit in Germany. We find that the usage frequency of an easily accessible, but relatively expensive source of consumer credit decreases with financial literacy but is unrelated to household income. This result is robust to household structure, age, formal education, and occupational status. Based on childhood-related information on spending behavior, we control for the influence of self- control on credit decisions. We document that neither self-control, nor low numeracy drive out financial literacy when explaining the frequency of (expensive) credit usage. Hence, financial education plays an important role to improve consumer choices.




Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




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