How do teachers perceive cheating students? Beliefs about cues to deception and detection accuracy in the educational field


Marksteiner, Tamara ; Reinhard, Marc-André ; Dickhäuser, Oliver ; Sporer, Siegfried Ludwig



DOI: https://doi.org/10.1007/s10212-011-0074-5
URL: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10212-...
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2012
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: European Journal of Psychology of Education : EJPE
Band/Volume: 27
Heft/Issue: 3
Seitenbereich: 329-350
Ort der Veröffentlichung: Dordrecht [u.a.]
Verlag: Springer
ISSN: 0256-2928 , 1878-5174
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Sozialwissenschaften > Pädagogische Psychologie (Dickhäuser 2008-)
Fachgebiet: 150 Psychologie
Abstract: The present study explores how well teacher trainees can detect liars. Moreover, a new method was applied to investigate beliefs that teacher trainees hold about liars. The results indicate that, overall, teacher trainees were not better than chance in detecting true and invented stories. Generally, participants reported to have used only a few cues for their credibility judgment, where most of these self-reported cues are stereotypical and invalid deception cues (e.g., gaze aversion). Further analyses with a Brunswikian lens model showed that the self-reported cues were good predictors of their credibility judgment but only poorly predictive for the objective truth/lie status of the statement. Practical implications of the results are discussed




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen