De-targeting: advertising an assortment of products to loss-averse consumers


Karle, Heiko ; Peitz, Martin


[img]
Vorschau
PDF
Karle und Peitz 16-03.pdf - Veröffentlichte Version

Download (372kB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/40215
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-402154
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2016
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Working Paper Series
Band/Volume: 16-03
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > Industrieökonomik, Wettbewerbspolitik u. Regulierung (Peitz 2007-)
MADOC-Schriftenreihe: Department of Economics > Working Paper Series
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: L13 , D43 , M3,
Freie Schlagwörter (Englisch): Targeted advertising , Informative advertising , Consumer loss aversion , Reference prices , Contextual inference , Consumer recognition , Behavioral industrial organization
Abstract: We consider product markets in which consumers are interested only in a specific product category and initially do not know which product category matches their tastes. Using sophisticated tracking technologies, an intermediary can make inferences about a consumer’s preferred product category and offer advertising firms the possibility to target their ads to match the consumer’s taste. Such targeting reduces overall advertising costs and, as a direct effect, increases industry profits. However, as we show in this paper, when consumers form reference prices and are loss averse, more precise targeting may intensify competition between firms. As a result, firms may earn higher profits from “de-targeted” advertising; i.e., when the intermediary deliberately informs about some products and their price quotes from outside a consumer’s preferred product category.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen