L1 effects in the early L3 acquisition of vocabulary and grammar


Hopp, Holger ; Kieseier, Teresa ; Vogelbacher, Markus ; Thoma, Dieter



DOI: https://doi.org/10.1075/hsld.7.14hop
URL: https://benjamins.com/catalog/hsld.7.14hop
Dokumenttyp: Buchkapitel
Erscheinungsjahr: 2018
Buchtitel: Foreign language education in multilingual classrooms
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Hamburg Studies on Linguistic Diversity
Band/Volume: 7
Seitenbereich: 305-330
Herausgeber: Bonnet, Andreas
Ort der Veröffentlichung: Amsterdam [u.a.]
Verlag: Benjamins
ISBN: 978-90-272-6385-8 , 978-90-272-0101-0
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Philosophische Fakultät > Anglistik I - Anglistische Linguistik (Tracy 1995-2019)
Fachgebiet: 400 Sprache, Linguistik
Freie Schlagwörter (Englisch): cross-linguistic influence , grammar , heritage speakers , third language acquisition , young learners , vocabulary
Abstract: This chapter explores cross-linguistic influences in the lexical and grammatical acquisition of L3 English among child L2 learners of German with a variety of L1 backgrounds. For lexical development, we find interrelations in vocabulary size between L1, L2 and English lexicons. For grammar, a sentence repetition task does not show any differences between learner groups. Instead, all learners transfer German word order to English, irrespective of the properties of the L1 grammar. We discuss these findings in the context of current formal approaches to transfer in L3 acquisition and sketch some implications for foreign language teaching in a multilingual classroom.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen