Consumption taxes and corporate tax planning - evidence from European service firms


Olbert, Marcel ; Werner, Ann-Catherin



Dokumenttyp: Präsentation auf Konferenz
Erscheinungsjahr: 2019
Veranstaltungstitel: 2nd Emerging Scholars in Accounting Conference
Veranstaltungsort: Frankfurt, Germany
Veranstaltungsdatum: 14.-15.10.2019
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > ABWL u. Betriebswirtschaftliche Steuerlehre II (Spengel 2006-)
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: H22, H24, H25, H32, M48,
Freie Schlagwörter (Englisch): Consumption Taxes, Tax Planning, Profit Shifting
Abstract: Consumption taxes are a primary source of tax revenue in many jurisdictions. Exploiting a unique setting in Europe with 28 staggered and plausibly exogenous value-added tax rate changes, this study examines the effect of consumption taxes on corporate tax planning. We find that service firms report 0.5 percent less in sales if consumption taxes increase by one percentage point. Consistent with incentives for tax planning and economic theory, the effect is stronger for firms with greater discretion over where to pay value-added taxes and firms bearing a greater part of the tax burden. We then show that the extent and the channels of profit shifting depend on firms’ responsiveness to consumption taxes, suggesting that consumption taxes place a constraint on corporate income tax planning.







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