Time (in)consistent food choice of children and teenagers


Bucher-Koenen, Tabea ; Schmidt, Carsten



URL: http://mea.mpisoc.mpg.de/uploads/user_mea_discussi...
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2011
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: MEA Discussion Papers
Band/Volume: 251-2011
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Außerfakultäre Einrichtungen > VWL insb Makroök u Wirtschaftspol (Börsch-Supan 1989-2011)
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des MEA (Mannheim Research Institute For the Economics of Aging) > MEA Discussion Papers
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
330 Wirtschaft
Abstract: We document an increasing capacity to resist temptation in a time consistent manner from children to teenagers. Competencies develop in two steps: From age 8 on many pupils naively plan and after age 12 successfully implement strategies to resist temptation. Our evidence comes from a food choice experiment that we conducted with comparable participant pools of elementary and high school pupils in 5 different school years. We offer tangible choices in terms of apples and chocolate. On the first day pupils state their preference regarding tomorrows consumption and on the second day they pick one food item for immediate consumption. We find that most of the 6 to 7 year olds consistently choose chocolate for future and immediate consumption. With pupils age 8 to 12 we observe an increase of time inconsistent behavior - pupils naively planning to consume an apple tomorrow and then choosing chocolate for immediate consumption. From age 14 on a larger share of pupils is sophisticated in the sense that they plan to and actually do consume an apple.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen